Een VUCA wereld
Laat het duidelijk zijn dat het hier om een acroniem gaat. De termen binnen VUCA zullen je misschien niet heel veel zeggen, dus deze zullen los van elkaar worden behandeld: VUCA is de afkorting van:
- Volatiel ( volatile): Iets is volatiel wanneer het vluchtig is en verwijst naar de snelheid van veranderingen die op dit moment waarneembaar zijn in de wereld. Bedrijfskundig gezien kijk je bijvoorbeeld naar iets specifieks in de markt of in een bepaalde markt.
- Onzeker (uncertain): Onzekerheid gaat in op het vermogen of de mogelijkheid om de toekomst te voorspellen. Enerzijds relateert het aan het onvermogen van mensen om te duiden wat er in de toekomst staat te gebeuren, anderzijds kan het ook een eigenschap zijn van een omgeving. De omgeving is onzeker als er geen enkele voorspelling in mogelijk is. Er zijn uiteraard graden van onzekerheid mogelijk, met andere woorden: een omgeving of markt kun je definiëren als meer of minder onzeker.
- Complex (complex): Complexiteit legt het verband tussen het aantal factoren waarmee rekening is gehouden. Hoe groter het aantal onderlinge verbanden, hoe groter de complexiteit.
- Ambiguïteit (ambiguous): Ambiguïteit is de dubbelzinnigheid en daarmee ook het gebrek aan duidelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan het aantal corona besmettingen en de ICT-problemen waardoor er geen duidelijkheid kwam over de daling of stijging van het aantal nieuwe besmette gevallen. Om in deze situatie te voorspellen of het wijs is om de ingezette maatregelen op dezelfde manier voort te zetten, is buitengewoon complex. De risico’s door het te laat te zacht ingrijpen of het besluiten tot een lockdown (met economische consequenties) zijn enorm.
Werken in een VUCA wereld
Bij het lezen van alle losse elementen, onderken je waarschijnlijk een onderlinge verwantschap. Als een omgeving erg complex is met veel factoren om rekening mee te houden, dan wordt deze omgeving ook meer onzeker.
Het bestaansrecht van een organisatie gaat over het vermogen van een organisatie om een strategische fit te creëren met de markt, die in de toekomst kan worden behouden. Als deze markt vervolgens:
- Continue in verandering is…
- Zeer complex is…
- Er moet steeds met andere factoren rekening worden gehouden…
- De informatie niet altijd voor één uitleg vatbaar is…
Wat moet je dan doen? Of sterker nog… is het vormen van deze strategische fit überhaupt wel mogelijk?
Succesfactoren in een VUCA wereld
Onvoorspelbare veranderingen leiden er toe dat organisaties flexibeler moeten worden. De volgende elementen kunnen als succesfactoren worden onderkend:
- Organisaties die wendbaar zijn en dus vaak klein zijn;
- Organisaties die met inzet van wisselende expertise kunnen werken;
- Organisaties die netwerken;
- Organisaties die volledig transparant zijn;
- Organisaties die “lerend” zijn als organisatie.
Omgaan met de VUCA wereld vraagt dus een alertheid, actief beleid én actieve houding in de organisatie. Alleen op deze manier kan een organisatie ervoor zorgen dat hun strategische fit matcht met de continue veranderende markt.