Ontwikkelmodel familiebedrijven

Als we kijken naar organisaties willen we vaak een uitspraak doen over de toekomst van het bedrijf. Hiervoor zijn door een aantal auteurs ontwikkelmodellen beschreven. Toch als we kijken naar familiebedrijven spelen ook eigendomsverhoudingen en macht een belangrijke rol mee.

Thomassen en Geerlings hebben een ontwikkelmodel voor familiebedrijven beschreven waar wel rekening wordt gehouden met de specifieke ins en outs die nu meespelen. Hiervoor zetten ze het soort familiebedrijf af tegen de eigendoms-verhoudingen binnen de familie. Op basis van deze kenmerken zijn er een aantal ontwikkelingsrichtingen te onderscheiden.

Naamloos

Uit het model is af te lezen dat er qua ontwikkeling een verschil is voor familiebedrijven waarbij ‘de dienst’  uit gemaakt wordt door directe familie, en familiebedrijven waarbij de betrokken familie verder uit elkaar is opgegroeid. De ontwikkeling komt in de kern neer op twee soorten beweging:

  • De hoeveelheid familieleden (en hun onderlinge relatie) die bij het bedrijf betrokken zijn;
  • De betrokkenheid van de familieleden bij het bedrijf.

Stappenplan:

Om met dit model te werken kunnen aan de hand van de onderstaande stappen de positie en de mogelijkheden bepaald worden.

Stap 1: bepaal het vertrekpunt

Stel vast wat voor soort familiebedrijf het nu is, en hoe het eigendom van het bedrijf geregeld is.

Stap 2: bepaald de SOLL

Bepaald de gewenste situatie of ontwikkel richting o.b.v. de strategie of de missie/visie van de organisatie.

Stap 3: veranderplan

Maak inzichtelijk hoe de gewenste ontwikkeling van de organisatie belemmerd wordt door de huidige verhouding tussen soort familiebedrijf en de eigendomsverhouding. Bepaald daarbij de haalbaarheid van de verandering voor de familie.

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Onze website maakt gebruik van cookies om je de beste ervaringen te bieden.

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?