Marktstructuur

Een marktstructuur geeft aan op welke manier vraag en aanbod zijn vormgegeven. Meestal gebeurt dit aan de hand van het aantal aanbieders en het aantal vragers.

Bekende vormen van markstructuren zijn: monopolie, oligopolie en de volmaakte markt.

Toelichting:

Bij een marktstructuur beschrijven we hoe vraag en aanbod in een bepaalde markt zijn vormgegeven. Meestal gebeurt dit aan de hand van het aantal aanbieders en het aantal vragers.

Het politiek economisch paradigma geeft aan dat een volmaakte markt gevormd wordt door veel aanbieders en veel vragers. In deze volmaakte markt is er vrije concurrentie, zodat de consument altijd:

  1. Keuze heeft: er is immers veel aanbod en aanbieders zijn in meer of mindere mate inwisselbaar
  2. Lage kosten heeft: de concurrentie zorgt er voor dat de in de prijs doorberekende marges laag zijn

Deze volmaakte markt is een politiek economisch streven.

Toch zijn er veel andere vormen van marktstructuur in de onvolmaakte wereld waarin we leven, zoals:

  • Monopolie
  • Oligopolie

 

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Onze website maakt gebruik van cookies om je de beste ervaringen te bieden.

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?