Integraal kijken in bedrijfskundige termen is dat je door de verschillende units, afdelingen en functionele gebieden kunt kijken naar het geheel van de organisatie. Je ziet daarmee hoe de verschillende onderdelen samenhangen en hoe veranderingen of handelingen in het ene deel van de organisatie, gevolgen hebben in een ander deel van de organisatie. Je kunt de organisatie dus zien als systeem.
Tegelijkertijd omvat het niet alles – zoals integraal in Nederlandse woordenboeken wordt omschreven. Je ziet bijvoorbeeld niet alles wat in de verschillende afdelingen of functionele gebieden inhoudelijk allemaal gebeurd.
Het is dus echt een andere manier van kijken naar de organisatie. Een manier van kijken die steeds belangrijker wordt als we praten over het bestaansrecht van de organisatie naar de toekomst toe in een VUCA wereld.
Twee niveaus
Er zijn twee niveaus van integraal kijken zijn en die worden steeds belangrijker voor organisaties die bestaansrecht hebben en willen houden:
- integraal kijken gericht op doelen stellen, plannen maken, prioriteiten stellen
- integraal kijken gericht op de customer journey
het eerste niveau noemen we binnen de toegepaste bedrijfskunde integraal kijken naar de strategische fit, het tweede niveau integraal kijken naar de operationele fit.