Een van de begrippen die je in mijn artikelen, boeken en live sessie vaak terug hoort komen is IMPACT. Maar wat is IMPACT nu eigenlijk en waarom zou jij het als professional en/of manager meer willen hebben?
Tijd om de betekenis van IMPACT verder uit te werken.
IMPACT staat voor:
I – Issue
Bij alles wat je doet is het belangrijk te kijken, je bewust te zijn wat er speelt en wat echt belangrijk is. Met andere woorden: wat wil je bereiken en waarom?
M – Methode
Bedrijfskundig gesproken is er natuurlijk maar een methode waar je nu naar kijkt : Hoe past het binnen de MVPDS?
P – Perspectieven
Plaats de situatie / wat je wilt / de vraag die je hebt /het doel wat je wilt bereiken in een breder perspectief. De bedrijfskundige perspectieven van kijken kunnen je hierbij helpen.
A – Acties
Welke actie heeft dan NU prioriteit?
Let op!! Je doet nog even niets, je denkt er alleen over na!!
C – Consequenties
Voordat je de actie ook gaat doen, denk je eerst na over:
- Is deze actie effectief? Met andere woorden: brengt het me bij mijn doel?
- wat zijn de gevolgen? Zijn er ‘bijeffecten’ waar ik rekening mee moet houden?
T – Tactiek
Als de actie effectief is en de bijeffecten zijn niet schadelijk op de langere termijn kun je overgaan naar het bedenken welke tactiek of werkwijze je aan gaat pakken. Je stelt je dus de vraag HOE je het gaat doen.
Denk hierbij aan het inzetten van Taal, Talenten en Toegevoegde waarde…
- Taal helpt je om anderen mee te nemen en duidelijkheid te creëren;
- Talenten zijn jouw neurologische voorkeurspatronen waardoor je eenvoudiger kun excelleren;
- Toegevoegde waarde maakt voor de organisatie duidelijk waarom juist JIJ hier mee bezig moet zijn.
Deze aanpak sluit naadloos aan bij de binnen DNHS gevoerde methode van Actiegericht Ontwikkelen.