Toelichting:
Elke organisatie heeft een set aan Sterke Punten, dingen waar de organisatie goed in is, die de basis vormen onder het succes en bestaansrecht van de organisatie. Niet elk Sterk Punt is daarbij even sterk of onderscheidend.
Fundamentele Sterkten zijn die Sterke Punten die:
- Waarde hebben of leveren voor klanten;
- Onderscheidend zijn in de markt, met andere woorden: hier doet de organisatie iets wat concurrenten niet doen of kunnen;
- In de tijd houdbaar, met andere woorden: het is niet eenvoudig voor ene concurrent om dit na te maken of te kopiëren;
- Het is organisatorisch ingebed, met andere woorden: de organisatie heeft het in processen en werkwijzen geborgd en kan er dus (redelijk) zeker van zijn dat dit Sterke Punten altijd wordt geleverd aan klanten.
Fundamentele Sterkten vormen, samen met de overige Sterke Punten, het Strategisch Fundament van de organisatie. Een strategie die gebouwd wordt op dit Strategisch Fundament is:
- haalbaar
- onderscheidend
- gericht op bestaansrecht
Een organisatie kan haar Sterke Punten en daarmee ook haar Fundamentele Sterkten, ontdekken door een bedrijfskundige analyse.
0/5
(0 Reviews)
0/5
(0 Reviews)