Bij de positioneringsstrategie focus ligt de aandacht van de organisatie op specifieke doelgroepen in de markt die gekozen is en de klant optimaal geserviced wordt (indien nodig of gewenst met maatwerk). Binnen deze positionering worden ook nieuwe producten en diensten ontwikkelt, maar die ontwikkeling start bij een behoefte of vraag van de klant.
Toelichting:
De Focus-positionering is een van de drie strategische basiskeuzes die Michael Porter heeft gevonden bij succesvolle organisaties. De Focus positionering kenmerkt zich door het volgende:
- De markt wordt niet in zijn geheel benaderd, maar slecht een deel van de markt – de zogenaamde niche – is de doelmarkt van de organisatie. Deze niche wordt beschreven in de strategische fit.
In eerste instantie (jaren 80 van de vorige eeuw, toen de eerste versie van Porter’s boek ‘Competitive Strategy’ uitkwam) werd de Focus positionering verder opgedeeld in de nadruk van de organisatie intern. Deze opdeling was in lijn met de andere twee positioneringen – Cost Leadership en Differentiatie.
Deze opdeling bleek in de praktijk niet houdbaar omdat organisaties met een Focus positionering zich primair richten op de niche en de wensen en behoeften van de niche. Als die wensen en behoeften leiden tot standaardisatie en voorspelbare processen, dat doet de organisatie dat. Leiden de wensen en behoeften van de niche tot nieuwe producten en innovaties, dan doet de organisatie dat. Maar alle ontwikkelingen binnen de organisatie hebben hun basis bij de wensen en behoeften van de doelmarkt.