Een externe analyse is een analyse van de trends, ontwikkelingen en relaties buiten de organisatie, die invloed uitoefenen op de manier van werken en het kiezen van een strategie. Uit de externe analyse komen kansen en bedreigingen naar voren.
Toelichting:
Als bedrijfskundig kijken gaat over het doorgronden van de strategische fit van de organisatie, mag het duidelijk zijn dat je er met de klassieke bedrijfskundige velden niet komt. Die kijken namelijk alleen naar een kant van die fit: de organisatie zelf.
De externe analyse gaat over de andere kant van de strategische fit: de omgeving waar de organisatie een fit mee wil maken.
Micro externe analyse
Natuurlijk is het belangrijk dat je de directe omgeving van de organisatie goed in kaart brengt. Je wilt weten wat klanten en potentiële klanten belangrijk vinden en waar ze bij het kiezen van een leverancier op letten. Net zoals je wilt weten wie je concurrenten zijn en wat die doen. Zo wil je ook kijken naar leveranciers en andere stakeholders.
Maar daarmee leg je de nadruk op de strategische fit nu. Als je echt bedrijfskundig wilt kijken moet je vooral ook oog hebben voor de mogelijke strategische fits nu en in de toekomst. strategische fits die de organisatie bestaansrecht geven.
Meso en macro analyse
En daarvoor moet je verder kijken, namelijk naar de meso omgeving (de bedrijfstak en bedrijfskolom) en de macro ontwikkelingen (wat zijn de onderliggende trends en ontwikkelingen waar we ook mee te maken hebben of gaan krijgen). Je kunt hier bijvoorbeeld het vijf krachten model van Porter (meso) of de destemp (macro) voor gebruiken.