Drucker – Het enige dat we over de toekomst weten, is dat het anders zal zijn

Om het denken van bedrijfskundige goeroes goed te kunnen doorgronden is het ook belangrijk hun belangrijkste citaten te kennen. Daarom bespreken we citaten van bedrijfskundige grootheden en geven we een bedrijfskundige uitleg bij het citaat.

Deze mooie quote van Managementgoeroe Peter Drucker geeft aan dat hoeveel we ook doen aan externe analyse, we niet echt kunnen weten hoe de toekomst er uit komt te zien. Er zijn altijd zoveel invloeden die je niet of niet goed kunt voorspellen dat je eigenlijk bij elke voorspelling weet dat je er naast zult zitten.

Waarom dan in strategische analyses zoveel aandacht voor het in kaart brengen van trends en ontwikkelingen?

Nou, eigenlijk omdat een goed onderbouwde gok ten aanzien van de richting van de ontwikkeling je een aanzienlijke voorsprong kan geven op de concurrentie in de markt. Je weet dan wel dat de voorspelling die je doet nooit precies uit zult komen, maar je bent de organisatie in ieder geval wel de goede kant op aan het sturen. Daarom is het in een externe analyse ook zo belangrijk om naast de trends en ontwikkelingen die nu al zichtbaar en voelbaar zijn in de markt te kijken naar trends en ontwikkelingen die nog op de markt af komen. Bijvoorbeeld door te letten op nieuwe trends die trendwatchers aangeven, of technische ontwikkelingen die nog in de kinderschoenen staan.

En omdat je eigelijk van tevoren wel weet dat de toekomst zich anders voor zal doen dan jouw analyses aangeven, is het ook belangrijk bij het invoeren en realiseren van de strategie die je gekozen hebt op basis van de kennis over de toekomst continue de vinger aan de pols te houden over de werkelijke ontwikkeling van de markt. Op basis van de werkelijke ontwikkelingen kun je dan direct bijsturen als dat nodig is.

Drucker beschrijft met deze quote dat de organisatie geen schijnzekerheid uit ene goede externe analyse moet gaan halen, maar zich altijd bewust moet zijn dat het ‘slechts’ de beste voorspelling is die  op dat moment mogelijk is. Dit is ook de reden waarom we in de DNHS opleiding de indeling van trends en ontwikkelingen maken in de groepen ‘cruciale zekerheden’ – zaken die zeker gaan gebeuren in de omgeving – en cruciale onzekerheden – zaken waar an we nog niet weten of ze gaan gebeuren, of wanneer ze dan gaan gebeuren, we weten alleen dat als ze gaan gebeuren we er wel rekening mee moeten houden in onze strategie.

Want een ding weten we zeker: het beeld dat we hebben gekregen over de toekomst zal anders worden. En hoe meer we weten over de toekomst en de mogelijke ontwikkelingen, hoe sneller we zullen herkennen dat er zich zijpaden, omwegen of compleet andere toekomsten af gaan tekenen.

0/5 (0 Reviews)
0/5 (0 Reviews)
Deel dit artikel:
50%

Je bent er bijna… Nog even je gegevens invullen

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Ook wij haten SPAM! Jouw gegevens zijn veilig bij ons!

Meer weten over onze Fast Track opleiding?