Drucker (1) – Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet wordt gezegd

Om het denken van bedrijfskundige goeroes goed te kunnen doorgronden is het ook belangrijk hun belangrijkste citaten te kennen. Daarom bespreken we citaten van bedrijfskundige grootheden en geven we een bedrijfskundige uitleg bij het citaat.

Deze uitspraak van Peter Drucker komt heel dicht bij de benadering van bedrijfskundig kijken die wij ‘de hele vogel’ noemen. Bij het denken volgens ‘de hele vogel’ gaat het om een situatie, een vraagstuk of een probleem door de bril van verschillende aanvliegroutes te bekijken. Deze aanvliegroutes gaan dan vaak over de kleuring van een bepaald functioneel gebied – wat wordt er vanuit ene bepaalde functionele manier van kijken en denken belangrijk gevonden aan die situatie of dat vraagstuk?

Maar ‘de hele vogel’ zien gaat ook over het luisteren naar wat er niet wordt gezegd…

Stel je zit in een bespeling met iemand die graag een nieuw voorstel of een nieuwe investering door de besluitvorming wil krijgen. Als jij een van de mede-besluitvormers bent, of je hebt invloed op de besluitvorming, dan zal diegene zijn/haar voorstel bij jou willen ‘verkopen’. In het verhaal worden alle voordelen van de te nemen keuze belicht en er wordt opgesomd met wie dit voorstel allemaal is afgestemd. Belangrijke informatie natuurlijk om het voorstel in overweging te nemen.

Toch wil je, voordat je een besluit neemt of het voorstel een positief advies meegeeft, ook weten:

  • Wat de nadelen zijn
  • Welke risico’s er zijn
  • Met wie niet gesproken is, of waarom die opinies niet meegenomen zijn in het verhaal

Met andere woorden: je wilt je – op basis van jouw plek, taal en rol binnen de organisatie – een eigen beeld vormen van het voorstel. En dat doe je mede door te luisteren naar wat er niet in het voorstel wordt gezegd.

Op dezelfde manier kun je in besprekingen waar jij om informatie vraagt ook luisteren naar wat er niet wordt gezegd… of waarom juist dat wordt gezegd wat wel aan bod komt. Is dat omdat degene met wie je praat geen andere informatie heeft? Of omdat hij/zij een bepaalde kleuring of nadruk in het verhaal wil brengen?

Wil je met dit nieuwe inzicht aan de slag? Lees dan ook onze tip uit de eBegeleiding van de Fast Track MBA hierover.

0/5 (0 Reviews)
0/5 (0 Reviews)
Deel dit artikel:
50%

Je bent er bijna… Nog even je gegevens invullen

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Ook wij haten SPAM! Jouw gegevens zijn veilig bij ons!

Meer weten over onze Fast Track opleiding?