Bij de positioneringsstrategie differentiatie ligt de aandacht van de organisatie op het steeds vernieuwen van het aanbod. Continue innovatie, voorop lopen in de ontwikkeling van techniek en producten – we kunnen het maken, laten we het dan ook maar doen – zorgt voor een breed assortiment dat breed in de markt wordt gezet (zonder dat specifieke doelgroepen worden onderkend).
Toelichting:
De positionerings-strategie Differentiatie is een van de drie strategische positioneringskeuzes die Porter beschrijft. De Differentiatie positionering wordt gekenmerkt door de volgende twee zaken:
- De markt wordt als een geheel gezien – iedereen kan klant worden bij de organisatie, en iedere potentiële klant krijgt hetzelfde aangeboden
- De nadruk van de organisatie ligt op het product dat geleverd wordt, en daarmee op innovatie of vernieuwing
Het meest zichtbare of merkbare aan een organisatie met een Differentiatie positionering is dat het een creatieve organisatie is: altijd gericht op het nog beter, opnieuw veranderen, en het creëren van varianten op de producten en diensten die er al zijn.
In de meest extreme variant die Porter beschrijft is de interesse van de organisatie alweer met een volgende vernieuwing bezig op het moment van marktintroductie. Dit is in de praktijk wel erg extreem, omdat Differentiatie organisaties ook vaak input krijgen voor nieuwe innovaties uit de eerste fase van marktintroductie.
Wat wel vaak te zien is, is brede assortimenten en snel afstoten van product(varianten) die verder in de product life cycle zijn.