Bij de positioneringsstrategie Cost Leadership ligt de aandacht van de organisatie op beheersing van het proces en daardoor het bereiken van de laagste kostprijs, en een sterk gestandaardiseerd aanbod dat aan de hele markt aangeboden wordt zonder onderscheid tussen klanten.
Toelichting:
Cost Leadership is een van de drie positionerings-strategieën die Porter beschrijft. Bij Cost Leadership gaat het om een positionering die aan de volgende twee eisen voldoet:
- De markt wordt als een geheel benadert – iedereen is potentiele klant en iedere geïnteresseerde klant krijgt hetzelfde aanbod
- De nadruk in de organisatie is gericht op procesbeheersing – deze procesbeheersing gaat om voorspelbaarheid en hoge efficiëntie. Daarom richten Cost Leaders zich altijd op standaardisatie.
In tegenstelling tot de naam van de positionering is deze strategische keuze niet gericht op het realiseren van de laagste kosten (maar op beheersing en voorspelbaarheid van de processen). Lage kosten zijn wel vaak de uitkomst van deze strategische keuze.
Het kiezen van een positionerings-strategie is onderdeel van de MVP, en staat daarmee bovenin het bedrijfskundig model van de organisatie. Dit betekent dat het kiezen voor een positionering een van de essentiële uitgangspunten is voor vervolgkeuzes binnen de organisatie.