Een core product is een eindproduct of halffabricaat waar de organisatie zich in onderscheid. Dit core product is onderdeel van vrijwel alle producten die de organisatie aan de markt levert en is voor ene belangrijk deel bepalend voor het succes van de organisatie.
Toelichting:
In de redenering van Hamel en Prahalad leiden core competences tot de ontwikkeling van core producten. Core producten zijn geen eindproducten voor de organisatie maar eerder een soort essentiële bouwsteen, die verwerkt of gebruikt wordt in alle succesvolle producten en diensten die de organisatie aan de markt levert.
Bijvoorbeeld een motor. Dit is een core product dat in vele andere producten gebruikt wordt. De motor als zodanig is niet een echt product, maar zodra hij toegepast is in een ander product krijgt het waarde. De kern is dat elk organisatieonderdeel (bijv. Business Units) gebruik maakt van het beperkt aantal core products en door eigen toepassingen daarop los te laten een eigen assortiment eindproducten maakt.
Hamel en Prahalad werken dit uit voor Honda, waarbij het core product ‘motor’ in allerlei vormen gebruikt wordt: auto’s, motoren, grasmaaiers, keukenapparatuur, etc. Het bijzondere is de wisselwerking hierbij tussen core competence (de kern vaardigheid) en het core product (het strategische kernproduct):
- Door het hebben van een strategische vaardigheid om een goede motor te maken, heeft Honda een natuurlijke leidraad of afbakening wat wel en wat niet tot de business behoort. Dit helpt bij het zuiver en duidelijk krijgen van de MVPDS van de organisatie;
- Door steeds meer eindproducten te maken waar een Honda-motor in zit, ontstaat er meer kennis en vaardigheid over motoren.
De koppeling tussen de marktkansen en de core competences van een organisatie vormen de basis voor het ontwerpen en lanceren van nieuwe producten. Door de core competences in een nieuwe manier aan elkaar te koppelen en ze dan te linken aan marktkansen, kan een organisatie een groot aantal nieuwe businesses (PMC’s) creëren.
Zonder competences is een grote organisatie niet meer dan een verzameling afzonderlijke bedrijven. Core competences vormde de samenhang, de gemeenschappelijke deler of de lijm, van de organisatie. Dit zorgt ervoor dat samenhang in het totale portfolio van een organisatie ontstaat.