Een veel gebruikte manier van communiceren is het gebruiken van citaten en metaforen. Wat we eigenlijk doen als we citaten gebruiken is een goede formulering van iemand anders gebruiken om:
- Onze eigen verhaal of argument validiteit mee te geven
- Een bepaalde gedachtegang over te brengen
- Een kapstok te hebben om ons verhaal verder te kunnen vertellen
Toelichting:
Er zijn veel uitspraken die bedrijfskundig uitgelegd kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld de uitspraken van Johan Cruijff. In de links naar artikelen staat een in 2016 verschenen artikel waarin de volgende Cruijff uitspraken bedrijfskundig worden besproken:
- Elk nadeel heb zijn voordeel
- Je moet schieten, anders kun je niet scoren
- Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is is simpel voetballen
- Als je niet kunt winnen, moet je zorgen dat je niet verliest!!
- Je moet wel lopen dat nodig is. Zeker niet minder en ook niet meer.
In 2016 verscheen het DNHS Management eBook ‘Management BLA BLA’
In de Fast Track MBA maken we ook gebruik van metaforen om bedrijfskunde uit te leggen, denk aan:
- De vogel zien
- De zeilboot op het IJsselmeer, voor het verschil tussen Doel en Strategie
0/5
(0 Reviews)
0/5
(0 Reviews)