Bedrijfskundige modellen

Paradigma

Een paradigma is de set met overtuigingen die bepaald hoe je naar de wereld kijkt en wat je beschouwd als waarheid. Een paradigma heb je vaak niet bewust, omdat de overtuigingen die jouw paradigma vormen vaak met je opvoeding, geloofsovertuiging en door vrienden en familie meegegeven zijn. Denk bijvoorbeeld aan het Europese paradigma dat vrije […]

Paradigma Meer lezen »

Drie maanden regel

Psycholoog Jeremy Dean heeft onderzoek gedaan naar gedragsverandering. En dan met name naar hoeveel tijd het kost om een gedragverandering door te voeren. In zijn boek “making habits, breaking habits’ beschrijft hij toonaangevend onderzoek waarin 96 mensen gevolgd worden bij het veranderen van een gewoonte. Hieruit blijkt dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat je

Drie maanden regel Meer lezen »

Integraal kijken

Integraal kijken in bedrijfskundige termen is dat je door de verschillende units, afdelingen en functionele gebieden kunt kijken naar het geheel van de organisatie.  Je ziet daarmee hoe de verschillende onderdelen samenhangen en hoe veranderingen of handelingen in het ene deel van de organisatie, gevolgen hebben in een ander deel van de organisatie. Je kunt

Integraal kijken Meer lezen »

VUCA

Een VUCA wereld Laat het duidelijk zijn dat het hier om een acroniem gaat. De termen binnen VUCA zullen je misschien niet heel veel zeggen, dus deze zullen los van elkaar worden behandeld: VUCA is de afkorting van: Volatiel ( volatile): Iets is volatiel wanneer het vluchtig is en verwijst naar de snelheid van veranderingen

VUCA Meer lezen »

Groot Gedurfd Dapper Doel – Big  Hairy Audacious Goal (BHAG)

Deze term komt van managementgoeroe Jim Collins uit zijn boek ‘Build to last’. Collins heeft in zijn onderzoeken gezien dat organisaties die ene doel stellen dat (net) buiten het bereik van de organisatie liggen en die een duidelijke termijn meekrijgen om te realiseren de organisatie een boost kunnen geven. Dit doel moet dan wel aansluiten

Groot Gedurfd Dapper Doel – Big  Hairy Audacious Goal (BHAG) Meer lezen »

Going concern

Going concern is de aanname dat een organisatie in de voorzienbare toekomst geen risico van liquidatie loopt. Het impliceert dat de organisatie haar activiteiten kan voortzetten met het oog op de langere termijn, een vereiste voor het opmaken van de jaarrekening onder IFRS-regelgeving. Bedrijfskundig bedoelen we met going concern de activiteiten die nodig zijn om

Going concern Meer lezen »

Drucker – Er is niets zo nutteloos als dat efficiënt te doen wat eigenlijk niet gedaan zou moeten worden

Om het denken van bedrijfskundige goeroes goed te doorgronden is het ook belangrijk hun belangrijkste citaten te kennen. Daarom bespreken we op de DNHS Campus – overzichtelijk in de Campus Bibliotheek – citaten van bedrijfskundige grootheden en krijg je een bedrijfskundige uitleg bij het citaat. De onderstaande beschrijving komt uit de Campus Bibliotheek. Er is

Drucker – Er is niets zo nutteloos als dat efficiënt te doen wat eigenlijk niet gedaan zou moeten worden Meer lezen »

Drucker – Het enige dat we over de toekomst weten, is dat het anders zal zijn

Om het denken van bedrijfskundige goeroes goed te kunnen doorgronden is het ook belangrijk hun belangrijkste citaten te kennen. Daarom bespreken we citaten van bedrijfskundige grootheden en geven we een bedrijfskundige uitleg bij het citaat. Deze mooie quote van Managementgoeroe Peter Drucker geeft aan dat hoeveel we ook doen aan externe analyse, we niet echt

Drucker – Het enige dat we over de toekomst weten, is dat het anders zal zijn Meer lezen »

50%

Je bent er bijna… Nog even je gegevens invullen

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Ook wij haten SPAM! Jouw gegevens zijn veilig bij ons!

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?