Zo zien goede voornemens er uit

Afgelopen weekend was ik in Londen. Op zondag deden we daar wat we wel vaker doen in Londen, namelijk een stuk langs de Thames lopen. Voor als je Londen kent: van Haamersmith bridge, naar Barnes Bridge, daar het water over, langs de andere kant weer terug naar Hammersmith bridge. Voor als je Londen niet kent: volgende fitbit-teller iets meer dan 10.000 stappen en ongeveer een uur en nog iets lopen.

Normaal zie je op zondag op deze route gezinnen, mensen die hun hond uitlaten en ook af en toe iemand die aan het hardlopen is.

Deze zondag was meer dan de helft van de mensen op deze route aan het hardlopen. In mooie strakke fitness-outfits – en een paar in oude sportkleding die duidelijke een paar jaar in de kast hadden gelegen. Sommige mensen met een zeer ervaren tempo, maar de meesten met een rood hoofd, harde hijgende ademhaling en meerdere met zichtbaar pijnlijke benen en afzien op het gezicht.

Dat is hoe de tweede helft januari goede voornemens er uit zien… 🙂

Zulke plekken zijn er vast ook in Nederland wel, maar die ken ik minder goed. In Londen zijn er niet zoveel plekken waar je kunt wandelen en hardlopen (tenzij je gewoon door de straten wilt lopen). Het valt je dus gewoon meer op.

Dat brengt me bij de vraag: hoe staat het met jouw goede voornemens?

Volgens de meeste onderzoeken hebben de meeste mensen na drie weken – nu dus ongeveer – hun goede voornemens alweer los gelaten. Dat komt door een aantal oorzaken:

  • Onze goede voornemens zijn geen doelen, maar dromen – we willen ze wel, maar zijn eigenlijk niet bereid er iets voor te doen.
  • Of we zijn wel bereid om er iets voor te doen, maar hebben geen plan en geen planning
  • Of we hebben we een plan en een planning, maar hebben geen ruimte in onze dagelijkse routine ingebouwd om er ook daadwerkelijk aan te bouwen.

En dan komen we op het punt – nu dus ongeveer – dat alles na de schoolvakanties weer op gang is gekomen. We zijn weer een week, en sommigen onder ons twee weken, aan het werk… en we zijn weer teruggevallen in onze oude routines. En onze nieuwe plannen hebben geen plek in die oude routines.

Dat betekent dat als je jouw goede voornemens uit wilt laten komen de volgende zaken belangrijk zijn:

  1. Kies voornemens die ook echt zo belangrijk voor je zijn dat je er iets voor wilt doen
  2. Maak een plan, breek je voornemen in een concreet einddoel, ene aantal subdoelen en concrete stappen die je achter elkaar kunt ondernemen: eerst dit, dan dat en zo stap-voor-stap richting jouw doel
  3. Deel deze stappen ook in in de tijd, wanneer wil of moet je een bepaalde stap behaald hebben en maak er in jouw schema tijd voor vrij. Door tijd in je agenda te blokken of – als het geen zakelijke doelen zijn – privé-tijd toe te wijzen
  4. Extra tip: vertel je doelen, de stappen en de planning aan mensen in jouw omgeving. We hebben de neiging minder snel op te geven als we tegen anderen moeten toegeven dat we er niet in slagen. Dat is een vorm van jezelf een slok achter de deur geven om vol te houden.

Als een voornemen van jou is om dit jaar:

  • Jouw effectiviteit in je werk te vergroten
  • Jouw impact te vergroten
  • Een stap in jouw carrière te maken
  • Aan je eigen ontwikkeling te werken
  • Een opleiding te doen…

Maak het dan onderdeel van jouw stappenplan om een keer naar een DNHS kennismakingscollege te komen voor de Fast Track MBA! Een opleiding die over jouw effectiviteit en impact gaat en waarmee je in een jaar de MBA titel kunt halen. Niet alleen vertellen we je tijdens zo’n kennismakingscollege meer over de opleiding – waarbij je, zonder examens en overhoringen, met 4 tot 6 uur studie per week een analyse van en strategisch advies voor je eigen organisatie maakt –, we geven je ook meteen de eerste praktische tools waarmee je jouw effectiviteit vergroot.

Dat is een concrete stap, die je in kunt plannen en eenvoudig uit kunt voeren. Kijk, ook zo zien goede voornemens er uit: heel praktisch, een eerste stap, en heel goed uitvoerbaar! 🙂

Krachtige groet,
Marischka

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!