Zicht op de arbeidsmarkt en toekomstige competenties?

In het kort:

  • Bedrijven hebben door deze coronatijd te maken met een marktverstoring of een marktverandering
  • Het is te hopen dat zij zich daar op een goede wijze op voor bereiden
  • Door alle steunmaatregelen weten op dit moment veel bedrijven nog het hoofd boven water te houden
  • Maar daar gaat een keer een eind aan komen.
  • Wat betekent dat voor employability?
  • Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Marktverstoring en marktverandering

Als iets deze tijd heeft duidelijk gemaakt is dat de markt op onderdelen tijdelijk maar op andere onderdelen voorgoed aan het veranderen is.

Vanuit onze bedrijfskundige achtergrond en expertise spreken we over een marktverstoring of een marktverandering . Een marktverstoring is een tijdelijke verandering in de markt, waarbij de markt uiteindelijk weer terug gaat naar hoe die was. Bij een marktverandering wordt de markt voor sommige branches definitief anders.

Dit betekent dat in het eerste geval de koers van een bedrijf erop gericht moet zijn om de periode waarin we nu zitten op een goede manier te overbruggen. In het tweede geval moeten bedrijven heel alert zijn.  Ze moeten dus niet denken dat ze met een tijdelijkheid van hun markt te maken hebben. Een markt verandering houdt in dat hun markt definitief verandert, hetgeen betekent dat de strategische fit – die zij ooit hadden met hun markt- weg is.

Een oplettend bedrijf kijkt in een situatie waarin hij te maken heeft met een marktverandering als eerst naar de financiën. Hoelang heb ik eigenlijk om tot een nieuwe strategische fit te komen?  En hoe vertaal ik die in een nieuwe operationele fit?  Of in gewone mensentaal hoe maak ik nieuwe produkten en diensten voor een nieuwe doelgroep.

En wat betekent dit voor de arbeidsmarkt?

Helaas zitten we in een roerige periode. Bedrijven gaat het of heel goed, of ze zijn aan het overleven. Dit betekent dus ook iets voor de arbeidsmarkt.

Wellicht door alle steunmaatregelen op dit moment nog niet, maar er gaat ongetwijfeld een moment komen dat bedrijven de nieuwe tijd niet gaan overleven. En bedrijven die de nieuwe tijd wel gaan omarmen, doen dat door toepassing van alle nieuwe technologieën die zich hebben aangediend. Dit betekent iets voor de competenties van werkzoekenden omdat de aan de nieuwe tijd aangepaste bedrijven andere succesfactoren kennen dan de traditionele, waar we vroeger werkten.

In lijn met de toekomstige succesfactoren van bedrijven wordt van ons gevraagd dat wij de competenties meebrengen die voor dat succes gaan zorgen. Denk daarbij aan zaken als: Integraal kijken, netwerken, in flexibele verbanden kunnen werken, creativiteit en de echte vraag van organisaties kunnen zien en oplossen. En die toekomstige competenties moeten ontwikkeld worden. Competenties die in onze Fast Track MBA centraal staan.

Ben jij daarop voorbereid mocht het jou treffen? Weet jij wat jouw onderscheidend vermogen is? Ken jij de competenties van de toekomst en heb je die voldoende ontwikkeld?

Mocht dat nu niet het geval zijn en heb je altijd of na lezing van dit artikel al een MBA willen doen? Kom dan eens in contact!

 

0/5 (0 Reviews)
0/5 (0 Reviews)
Deel dit artikel:
50%

Je bent er bijna… Nog even je gegevens invullen

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Ook wij haten SPAM! Jouw gegevens zijn veilig bij ons!

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?