Winstmodellen

De winstmodellen van Slywotzky helpen inzichtelijk te maken WAT ER ACHTER de activiteiten en keuzes van een organisatie zit en op welke manier er geld verdiend wordt. Het gaat daarbij om het inzichtelijk maken van het basismodel van de organisatie, het basis-patroon waarmee geld verdient wordt.

 

Toelichting:

Slywotzky benoemd 22 verschillende basispatronen waarmee een organisatie geld kan verdienen. Bijvoorbeeld:

  • klantprofilering => het verdienmodel waarbij de leverancier transacties met de klant doet om zoveel mogelijk kennis over de klant te verzamelen. Met deze kennis kunnen de aanbiedingen richting de klant op maat gemaakt worden (hogere conversie, meer marge), of kan deze kennis doorverkocht worden aan derden (denk aan Google). Dit verdienmodel zit ook achter het ‘Big Data’ denken.
  • Switchboard => het verdienmodel waarbij een leverancier heel veel aanbiedende partijen koppelt aan heel veel vragende partijen die elkaar zonder tussenkomst van de organisatie niet gevonden zouden hebben. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com waar vele aanbieders van tweedehands boeken etc, vele kopers van boeken kunnen vinden.

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!