In het kort:
- Dit artikel gaat over het inzetten van je overtuiging als voorwaarde voor succes. een overtuiging of paradigma is namelijk bepalend voor het succes wat je gaat bereiken
- In deze blog lees je over het onderscheid tussen paradigma’s die werken en paradigma’s die niet werken
- Inzichten die je meteen helpen of effectief met je doelen aan de slag te gaan en jouw goede voornemens dit jaar uit te laten komen!
Als we het hebben over denkers en uitspraken die van toepassing zijn als we doelstellingen willen realiseren, dan is Covey (spreekt uit koffie) wel een hele belangrijke bedrijfskundig denker.
Want van hem was deze simpele maar toch zo bijzondere uitspraak.
Vaak hebben we aan het einde van het jaar allerlei goede voornemens. Die goede voornemens geven alleen al bij het bedenken ervan energie. Toch is de energie, zodra we de maand januari hebben bereikt, vaak ver te zoeken. Soms lukt het de eerste weken van januari ons aan de goede voornemens te houden, maar tegen het eind van januari zitten alle goede voornemens weer in de kast en koersen we af op een winterdip.
Herkenbaar?
Voor velen wel….en wellicht is het daarom wel eens goed om het dit jaar anders te doen. Want wat zou het toch lekker zijn als we de energie weten vast te houden en we werkelijk onze voorgenomen doelen gaan realiseren…
Maar hoe doe je dat?
Vaak bedenken we allerlei goede voornemens, zoals stoppen met roken en meer gaan bewegen. Of eindelijk tijd en ruimte maken om die langgewenste MBA- opleiding te gaan doen. Maar zodra het januari is merken we dat we het niet lang vol houden om van de sigaretten af te blijven. Of het is wel heel slecht weer om te gaan sporten…en zitten liever voor een film op de bank. Vaak achten we dan onze poging – want zo is onze mindset geprogrammeerd – mislukt. En niet veel later doen we de dingen weer die we deden voordat we de goede voornemens formuleerden en gaan over tot de orde van de dag. Dat wil zeggen, we vergeten al onze doelen (want dat waren het).
Paradigma
Eigenlijk gaat dit gedrag uit van een onderliggende overtuiging of zoals wij dat bedrijfskundig ook wel noemen: paradigma. Het paradigma is in dit geval: ik ga met de stroom mee en zie wel hoe ver ik kom.
Als je met het eind in gedachten ergens aan begint, dan bedenk je waar je uit wilt komen, voordat je ergens aan begint. Het betekent dat je een duidelijke uitkomst definieert. Die uitkomst of dat resultaat kan groot of klein zijn, dat maakt niet uit.
Als het je dus lukt om je paradigma te veranderen van het doorsnee paradigma: “Ik laat me meevoeren met de stroom” in “ik definieer een visie en doel voor mijn leven en handel daarna”, dan heb je je onderliggende overtuiging verruild voor een zeer effectieve overtuiging of zeer effectief paradigma.
Fouten maken mag
Dit betekent niet dat je geen fouten mag maken of “de fout” in mag gaan. Maar het betekent dat als zich die omstandigheid voordoet je die fout op een andere manier beleeft en er op een andere manier mee om gaat. Niet als het einde van een poging, maar als onderdeel van je leerproces om je doelen te bereiken.
En dat is nodig om je doelen te realiseren.
Wij gaan dat dit jaar gewoon doen! En jij….???