In het kort:
- Vaak hebben we het in organisaties over het ‘hebben van een helikopterview’, maar wat is dat?
- Waarom is een helikopterview belangrijk?
- En wat moet jij doen om een helikopterview te ontwikkelen?
- We geven antwoord op deze drie vragen in dit artikel
Vaak hebben we het in organisaties over het ‘hebben van een helikopterview’, maar wat is dat?
Met een helikopterview bedoelen we vaak dat je vanaf een afstand(je) naar de vraagstukken, situaties en dagelijks uitdagingen van de organisatie kunt kijken. Dit afstandje heb je nodig om bijvoorbeeld dingen te zien zoals:
- Zijn er bepaalde patronen in het dagelijkse gedoe dat we kunnen aanpakken en oplossen om de organisatie in één klap een sprong vooruit te kunnen laten maken?
- Zijn we wel met de goede dingen bezig? Denk hierbij aan de bedrijfskundige wet dat effectiviteit echt belangrijker is dan efficiency.
- Passen de ontwikkelingen die wij hebben bedacht en waar we mee aan het werk zijn nog wel bij de ontwikkelingen in de markt?
- Wat voor keuzes moeten we maken en prioriteiten moeten we stellen om de organisatie de beste kansen te geven op bestaansrecht (nu en in de toekomst) en het waarmaken van ambities?
Deze zaken kun je niet zien of waarnemen als je ‘in’ het dagelijkse gedoe zit. Hiervoor moet je dus als het ware met een helikopter boven het dagelijkse gedoe uitstijgen.
Waarom is een helikopterview belangrijk?
Het is voor de organisatie belangrijk zo’n helikopter view te hebben omdat de organisatie anders geregeerd wordt door het dagelijkse gedoe en zich niet meer ontwikkelt naar de toekomst toe. En een organisatie die niet meer ontwikkelt is overgeleverd aan de grillen van de markt. Vaak duurt het dan niet lang voordat de organisatie klantgezwicht wordt.
Klantgezwicht betekent dat niet de organisatie, maar de klant bepaald wat er in de organisatie aan prioriteiten zijn. En aangezien de klant vaak toch gericht is op korte termijn voordeel en een goede deal, is dat geen garantie voor duurzaam bestaansrecht.
Een helikopterview stelt de organisatie in staat om de grote lijnen te zien, doelen te stellen die gericht zijn op duurzaam bestaansrecht en realiseren van ambities en de prioriteiten daarop afstemmen. Dan kunnen er vervolgens ook keuzes gemaakt worden over de dagelijkse gang van zaken. Keuzes die nu werken, maar die ook meehelpen naar de toekomst toe.
Nu de wereld steeds sneller veranderd, is het belangrijker dan ooit voor organisaties om zo’n helikopterview in huis te hebben en bij de verschillende beslissingen te betrekken.