Tip: luisteren naar wat niet wordt gezegd…

Als je met mensen binnen en buiten de organisatie in gesprek bent om informatie te verzamelen is het belangrijk dat je goed luistert. En vragen stelt natuurlijk, maar daar hebben we het al over gehad.

In deze coaching willen we stilstaan bij een specifieke vaardigheid als het gaat om luisteren: luisteren naar wat er niet gezegd wordt.

Als je informatie van iemand krijgt, is het als bedrijfskundige goed om je twee dingen af te vragen:

  1. Waarom vertelt hij/zij me dit?
    • Waarom is dit belangrijk voor hem/haar zodat ik het mee moet nemen in mijn overwegingen en beeld van d situatie?
    • Wat wil hij/zij er mee bereiken om het mij te vertellen?
  2. Wat vertelt hij/zij me niet?
    • Weet hij/zij niet meer?
    • Denkt hij/zij dat ik het al weet? En waarom denk hij/zij dat?
    • Denkt hij/zij dat andere dingen niet belangrijk zijn? En waarom denkt hij/zij dat?

Zeker als je al informatie verzamelt hebt is het goed deze vragen in het achterhoofd te houden – het geeft je een beeld van wat je hoort en wat je ook niet hoort.

Deze tip komt uit de eBegeleiding bij de DNHS Fast Track MBA

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Onze website maakt gebruik van cookies om je de beste ervaringen te bieden.

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?