Van Talenten naar toegevoegde waarde

Weet je dat je Sterke Punten hebt, maar weet je niet hoe je deze kunt ‘verzilveren’ in je werk? Ken je momenten van Kracht, maar heb je die op dit moment te weinig in je werk? Denk je dat wat jou uniek maakt raar is en in je carrière tegen je werkt? Dan is deze blog voor jou van belang!

In deze blog zal ik het geheim delen hoe jij als professional Toegevoegde Waarde kunt hebben voor de organisatie. Of dat nu een bedrijf is waar je bij in dienst bent of je eigen bedrijf.

 

Het geheim van maximale Toegevoegde Waarde leveren is zoveel mogelijk Kracht situaties creëren en zo maximaal mogelijk jouw Sterke Punten inzetten!!

Dat klinkt simpel… en dat is het ook!

Ik heb dat in eerdere blogs ook al aangegeven: werken op basis van je talenten, Sterke Punten en Kracht is niet moeilijk, het vraagt alleen een andere mindset. Namelijk de mindset dat jij iets unieks toe te voegen hebt aan de organisatie, en dat je daarvoor in gehuurd bent!

Iedereen heeft een unieke set Sterke Punten

Jouw top 5 talenten (uit een totaal van 34 mogelijke talenten) in combinatie met de kennis, ervaring en vaardigheden (KEV) die je in de loop van je leven hebt verzameld, geven een unieke set aan Sterke Punten. Het kan nog voorkomen dat je iemand treft met dezelfde top 5 talenten als jij hebt (zelfs in dezelfde volgorde). Maar iemand die naast diezelfde talenten ook nog dezelfde KEV heeft en die in dezelfde soort situaties werkt als jij; dat is praktisch onmogelijk.

Jouw verantwoordelijkheid is nu die unieke set Sterke Punten ook daadwerkelijk te gebruiken in je werk.

De traditionele manier van werken

Traditioneel (nou ja, sinds de Tweede Wereldoorlog) zijn we in het westerse bedrijfsleven gericht op het standaardiseren en verdelen van werkzaamheden. Op die manier konden we de productie van goederen vergroten. De lopende band en het opdelen van het werk in deelwerkzaamheden was een feit. Het gevolg daarvan was dat verschillende mensen, als ze op hetzelfde onderdeel van het Blog 2014-04-29 - lopende bandproductieproces zaten, precies hetzelfde werk moesten doen. Met zo min mogelijk variatie.

We werden ‘afgericht’ om ons maximaal te conformeren aan het beschreven proces. Dat klinkt hard, maar dat is wel heel lang de praktijk van werken geweest.

Omdat we met deze management methode steeds weer op zoek waren naar productiviteitsvergroting, is een belangrijk deel van dit gestandaardiseerde werk inmiddels geautomatiseerd. Eerst productie aan de lopende band (robotisering), toen alle gestandaardiseerde in- en verkoopprocessen (internet) en tegenwoordig zelfs de handelingen die 20 jaar geleden gekoppeld werden aan menselijk oordeel (zoals internet bankieren en bijvoorbeeld het geautomatiseerd accepteren van schadeverzekeringen). Deze ontwikkeling zet zich steeds verder door…

We leven in een nieuwe tijd

Nu alle processen die gestandaardiseerd of geautomatiseerd zijn: (of nu geautomatiseerd worden) waar hebben bedrijven nog behoefte aan? Ja, precies. Aan al die werkzaamheden die gaan over de echte uitzonderingen (die expertise nodig hebben) en alles wat gericht is op vernieuwing. Dit kan het pure maatwerk voor klanten zijn (serieproductie van 1 stuk) of het blijven vernieuwen van het aanbod van het bedrijf.

Het karakter van deze werkzaamheden die overblijven (of die juist nu ontstaan) vraagt, deze processen juist niet te standaardiseren. Ja, op een meta-niveau. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan de verschillende stappen die je kunt benoemen in een productontwikkelingsproces (met vaste plekken voor marktonderzoek, testen, besluitvorming etc). De standaardisatie zegt niets over de inhoud van de productontwikkeling, alleen over het beheersproces ervan.

Wat vraagt dit van de professional?

De vraag is nu of we met onze neiging te doen wat een collega ook doet of wat onze voorganger ook deed, kunnen blijven ‘leveren’ in deze nieuwe tijd. Mijn antwoord daarop is: NEE!

Als professional kun je alleen waarde blijven leveren als je jouw unieke aanpak, inzichten en oplossingen voor de organisatie inzet. Precies, jouw unieke set Sterke Punten. De sleutel tot het leveren van Toegevoegde Waarde zit dus in het inzetten van wat jij uniek kan en doet. En het mooie is: dat kost je geen enkele moeite. Het levert je elke dag energie en werkplezier op!

Je ziet vooruitstrevende bedrijven zoals Google, Apple en Virgin dit al doen; zij dagen hun medewerkers uit om hun kracht in te zetten en juist die vernieuwing voor de organisatie te laten werken. Management methoden zoals Business Process Reengineering en Appreviative Inquiry zijn hier ook op gericht.

Zo doe je dit

Het leuke is dat organisaties in dezelfde overgangsfase zitten als wij als professionals. Naarmate meer werkzaamheden gestandaardiseerd worden krijgt de organisatie een nieuwe (en groeiende) behoefte aan maatwerk, expertise aanpakken en vernieuwing. En jij, als professional, krijgt daarmee de tijd te ontdekken wat het nu precies is waar jij je in onderscheidt en wat jou uniek maakt.

Een eenvoudig startpunt is om mensen in je omgeving (werk en privé) te vragen waar jij goed in bent, wat zij jouw Sterke Punten vinden. Een andere vraag (voor op je werk) is aan collega’s, leidinggevenden en projectleiders te vragen:

  • Bij wat voor soort projecten/vraagstukken ze jou graag ‘aan boord’ willen hebben;
  • Wat dan jouw bijdrage in het totaal is (richting de inhoud van het werk en richting het team dat het moet doen);
  • Wanneer zij zien dat jij ‘in Flow’ raakt. Of anders gezegd: wanneer zij jouw energie en enthousiasme zien.

Best eng, maar O zo leuk!

Het vragen van feedback is best spannend. Je weet immers niet wat de ander gaat zeggen. Maar laat ik een geruststelling geven: of je het nu vraagt aan je collega of niet, zij dachten het toch al over jou! Het enige verschil is dat jij het nu ook te weten komt ?

Vaak zijn we bang voor feedback omdat we heel hard over onszelf oordelen. Wij zijn ons namelijk erg bewust van waar wij het anders doen dan anderen. En dat beoordelen we negatief.

Maar met de vraag die je stelt (als je het tenminste doet op de manier die ik hierboven beschrijf) vraag je juist naar die dingen die jij anders doet en die positief uitpakken voor de organisatie, het team en het resultaat. Daarmee krijg je direct zicht op wat jouw unieke rol en waarde is. En dat is over het algemeen heel erg leuk. Je krijgt er energie van. Een directe impuls meer te doen met wat anderen zien als jouw onderscheidend vermogen.

Overdenking

Hoe lang kun jij het je nog veroorloven om jouw unieke set Sterke Punten NIET in te zetten voor de organisatie? Als er dan een reorganisatie of sanering komt waarom zou je werkgever jou dan nog aan boord houden? Wat maakt dat jij dan voor de organisatie ‘belangrijker’ of ‘waardevoller’ bent dan een collega?

Start vandaag nog met het vragen van feedback van jouw collega’s (dat kan gewoon tijdens de lunch of bij het koffieapparaat, dat hoeft niet meteen officieel of ingewikkeld – je kunt ook deze blog doorsturen en samen afspreken het over en weer te starten J). De volgende stap kan dan zijn steeds iets meer met jouw Sterke Punten te gaan doen. Steeds iets meer van jouw unieke waarde aan de organisatie toe te voegen.

0/5 (0 Reviews)
0/5 (0 Reviews)
Deel dit artikel:
50%

Je bent er bijna… Nog even je gegevens invullen

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Ook wij haten SPAM! Jouw gegevens zijn veilig bij ons!

Meer weten over onze Fast Track opleiding?