Plannen in onzekere tijden is als liefde in tijden van cholera!

“Liefde in tijden van cholera”

Toen ik begon met de titel van deze blog deed het me denken aan een boek van Gabriel Garcia Márquez  “Liefde in tijden van cholera”. En eigenlijk niet zo’n heel erg gekke vergelijking. Want is, zoals liefde in tijden van cholera lastig is, plannen in onzekere tijden dat niet ook?

Corona. Het woord kenden we een jaar geleden niet anders als de benaming van een biertje en nu lijkt het ons gesprek onze bezigheden maar ook onze professionele activiteiten te beheersen. En ja, corona kwam zo onverwacht als een van buitenkomend onheil, dat we daar met elkaar niet op uitgerust en voorbereid waren.

Corona

We zitten er inmiddels al een tijd in en hopelijk zeer binnenkort is er een vaccin die maakt dat onze bewegingen weer wat vrijer worden, maar dat betekent niet dat andersoortige virussen niet op de loer liggen en weer roet in het economisch eten kunnen gooien.

Ik hoor dan ook van veel ondernemers dat ze tegenwoordig niet meer plannen, omdat het geen enkele zin heeft. Je plannen kunnen zomaar omver geworpen worden en daar zit je dan. Uiteraard refereren ze dan aan corona.

Maar is dat wel zo?

Plannen nu meer dan ooit belangrijk

Ik zou zeggen dat plannen nu meer dan ooit nodig is omdat je meer alternatieve routes moet bedenken voor de realisatie van je doelstellingen.

Want als je ondernemer bent, dan gooi je je doelstellingen toch niet zomaar overboord? Dat voelt voor mij als zeilen zonder kompas.

Het gevolg zou nl. zijn dat je als ondernemer elke dag maar weer prioriteiten en activiteiten gaat bepalen, of zoals wij dat bij DNHS Business school zeggen: Bezig bent in het rode perspectief van de organisatie. Operationeel dus. En in het hier en nu kan dat lekker zijn, maar dat gaat de organisatie naar de toekomst toe zeker niet verzekeren van bestaanrecht.

Eerste mijlpaal en alternatieve routes naar de stip op de horizon

Ik wil de boel zeker niet bagatelliseren en doen of alles maar mogelijk is bij elke ondernemer. Dat is er zeker niet en bedoel ik ook zeker niet.

Wat ik wel vind en meen is dat ondernemers creatievelingen zijn, die doelstellingen hebben en nu door corona wellicht allerlei hindernissen op hun pad treffen die verhinderen dat zij hun doelstellingen realiseren.

Het is daarom naar mijn mening extra belangrijk om te plannen. Wat wordt je eerste mijlpaal op weg naar realisatie van je doelstellingen en wat als om welke reden dan ook die mijlpaal niet te realiseren valt, wat ga je dan doen?

Strategie en cruciale onzekerheden

Dit gaat over strategie en meer dan ooit is het lastig om strategie te formuleren en een koers uit te zetten omdat de wereld in toenemende mate onzeker wordt. Het is om reden dat wij strategische opties die voor liggen voor ondernemingen niet alleen laten toetsen op haalbaarheid maar ook op het gegeven “ wat nu als de wereld cruciaal onzeker wordt”.

En dat dat nut en noodzaak heeft is de afgelopen periode wel gebleken.

Nu doen!

Wat je vandaag al zou kunnen doen is dat je je stip op de horizon en jouw strategie eens toetst op in hoeverre die houdbaar is als er zich weer of opnieuw iets onverwachts voordoet. Heb jij dan een alternatieve mijlpaal, een ander korte termijn doel dat je uiteindelijk ook naar je stip op je horizon brengt? Bespreek dit eens in je team en zorg dat je als team voorbereid bent!

Belangstelling om je op dit vlak te ontwikkelen?

Wil jij je bedrijfskundig bekwamen en je weg vinden in die VUCA wereld waarbij je als ondernemer of manager in staat wordt gesteld om toekomstig bestaansrecht te verkrijgen en of te houden, meld je dan eens aan op één van onze introductiecolleges.

 

 

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?