Perspectieven van kijken

Het grootste deel van de organisatie activiteiten vindt plaats in het organiseren en realiseren van de strategie (zie hiervoor ook de MVPDS). En daarmee IN de uitvoeringscyclus van de organisatie.

Niets mis mee. Juist in deze opeenvolging van processtappen (soms zelfs gedaan door verschillende, opeenvolgende afdelingen) worden producten en diensten gemaakt en uiteindelijk het geld verdient. De focus in deze rode activiteiten ligt op efficiency, het steeds beter (sneller en goedkoper) doen van de activiteiten.

Screen Shot 2015-03-30 at 18.33.31

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar soms helpen de opeenvolgende processtappen je niet verder, hoe hard je ook werkt en hoe efficiënt je ook bent geworden. Het wordt dat tijd om door te schakelen naar een volgend perspectief: het groene perspectief. In dit groene perspectief kun je bepalen of wat je doet nog wel bijdraagt aan het behalen van de doelen die je je gesteld hebt. Met andere woorden: je kunt kijken of wat je in de uitvoeringscyclus aan activiteiten onderneemt nog steeds bijdraagt aan het behalen van de doelen die je in de besturingscyclus hebt gesteld.

Het derde perspectief, het blauwe perspectief, gaat om de ultieme check (die je af en toe moet doen) of je nog wel van de juiste zaken uitgaat bij het bepalen van je MVPDS. Veranderingen in de markt, technologische vernieuwingen, veranderend consumentengedrag, noem het maar op… er zijn genoeg aanleidingen om periodiek te checken of je nog de juiste keuzes hebt gemaakt bij het samenstellen van je MVPDS.

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!