Op weg naar succes: plan versus going concern – twee tips voor het jaarplan

In het kort:

  • Het nieuwe jaar is begonnen, het is tijd om nu meteen de doelen scherp te hebben
  • De tijd die je hebt om je doelen te bereiken is geen 12 maanden, maar ‘slechts’ negen maanden – dat betekent voor succes einde van het jaar elke maand meer bereiken dan het plan
  • De meeste plannen en doelen houden geen rekening met de going concern, die wel een groot deel van je tijd vraagt. Zorg dat je hier wel rekening mee houdt.

Zo, de eerste week van het nieuwe jaar zit er weer op. Geen nieuwsjaarsrecepties dit keer, dus is het tijd meteen de eerste stappen te nemen om te borgen dat we het plan en de doelen van dit nieuwe jaar gaan realiseren.  En daar moet je echt nu mee beginnen – op deze eerste weken van het jaar. De eerste dagen waarin je echt met dit plan en deze doelstellingen aan de slag bent. In dit artikel twee tips om je jaarplan 2021 tot een succes te maken. Zonder de eindsprint en de stress die je anders de tweede helft van het jaar hebt.

Als het gaat op jezelf op de weg naar succes te zetten – los van allerlei onvoorziene omstandigheden die zich gedurende het jaar voor kunnen doen – dan hebben we de volgende twee tips voor je:

Tip 1. Het jaar heeft geen twaalf maanden

De eerste tip is de meest voorkomende fout waar managers, professionals en ondernemers het jaar mee beginnen is de aanname dat ze twaalf maanden hebben om de plannen uit te voeren en de doelstellingen te realiseren. En die twaalf maanden hebben ze niet.

Reken maar mee: het jaar 2021 heeft twaalf maanden. Daar van ligt het land in de zomer zo’n twee maanden stil. Medewerkers, leveranciers, klanten… iedereen is in deze periode een tijd afwezig (we hopen ook dit jaar weer een ‘gewone’ vakantie te kunnen vieren) en omdat wij in Nederland aan vakantiespreiding doen betekent dit dat de maanden juli en augustus zo goed als afgeschreven kunnen worden. Ook de maand december met daarin Sinterklaas en kerst is een zeer onproductieve maand. Dus van de twaalf maanden blijven er maximaal negen over. Negen maanden om de plannen waar te maken en de doelstellingen te behalen.

Dat is per maand een derde meer realiseren dan je op basis van een planning van twaalf maanden zou verwachten. Als je daar niet vandaag mee begint dan loop je aan het einde van het eerste kwartaal al een maand achter op de planning (drie keer een derde maand). En dat levert stress op aan het einde van het jaar.

Overigens als je in de horeca – klassiek druk in de zomer – of de detailhandel – klassiek druk in en op weg naar de de december maand – werkt dan ligt het ritme net iets anders, maar is na de rekensom vaak het jaar nog korter dan de negen maanden waar ik hierboven mee heb gerekend.

Puntje van aandacht dus waar je vandaag iets mee moet, namelijk het vergroten van je maanddoelstellingen met minimaal een derde. Een tip die het beste werkt als je daar aan het begin jan het jaarplan 2021 rekening mee houdt.

Tip 2. Geef ruimte aan de going concern

De tweede tip voor het jaarplan 2021: de meeste jaarplannen leggen de nadruk op nieuwe ontwikkelingen – het ontwikkelen en introduceren van nieuwe producten en diensten, het aantrekken van nieuwe markten, doelstellingen in het onder contract brengen van nieuwe klanten. En deze zaken zijn ook belangrijk, want ze zijn nodig om de organisatie steeds een stapje richting de organisatie van de toekomst te maken. Op weg te zijn naar een nieuwe strategische of operationele fit.

Maar uiteindelijk maakt de organisatie het meeste geld aan bestaande business en bestaande klanten, producten en diensten… de going concern.

Deze bestaande business is namelijk al door alle kinderziektes heen – kleine ontdekkingen die je doet aan het begin van het ‘leven’ van producten en diensten die het proces binnen de organisatie steeds verder optimaliseren. En bestaande klanten zijn ‘ingeregeld’ op het proces van de organisatie, stellen minder vragen en weten bij wie ze moeten zijn als ze iets willen weten.

Allemaal zaken die bijdragen aan een optimale ‘flow’ en lagere kosten. En dus aan een hoger rendement.

Daarom is het belangrijk – wat er ook voor nieuwe plannen zijn – om aandacht te geven aan de going concern. Want daar zitten die bestaande business, bestaande klanten en bestaande producten en diensten in.

Maar de inspanning die er geleverd moet worden door de organisatie – ook door jouw afdeling, eenheid of team – is vaak niet (compleet) geborgd in de jaarplannen. Die zul je dus zelf moeten borgen. Want als je dat niet doet, loop je het risico dat de bestaande business in het gedrang komt.

Je eigen versie van het jaarplan

Met deze twee tips voor jaarplan 2021 zou je eigenlijk je eigen versie van de jaarplannen moeten maken. Een jaarplan waarin je rekening houd met het wegvallen van een aantal maanden omdat je dan geen mensen en/of geen klanten hebt. En waarin je rekening houdt met de aandacht die je moet geven – mensen en middelen – aan de going concern.

Als je dat plan hebt gemaakt kun je kijken of je daar genoeg mensen en middelen voor hebt en of de randvoorwaarden om dit nieuwe plan te realiseren ook geregeld zijn.

Dan weet je ook waar je zo snel mogelijk over in gesprek moet gaan.

Echt zo snel mogelijk, omdat jij niet de enige bent die aan het begin van een nieuw jaar zit – over het algemeen is er in deze tijd van het jaar nog budget genoeg om in randvoorwaarden te voldoen. Een mooi begin van het nieuwe jaar!

0/5 (0 Reviews)
0/5 (0 Reviews)
Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?