In de eerste regio’s van Nederland is de bouwvak alweer voorbij. Dat betekent dat we stap voor stap weer terugkeren naar het vaste patroon van leven en werken. Hopelijk nog een aantal weken met mooi weer en veel buiten zijn. Toch is het ook belangrijk om alvast na te denken over de volgende stap in jouw ontwikkeling. Bijvoorbeeld omdat:
=> De VUCA wereld steeds in verandering is
We spreken van een VUCA wereld omdat de wereld steeds sneller en steeds onvoorspelbaarder verandert. Dat komt met name door de snelheid waarmee (digitale) technologische vernieuwingen gaan. Om jezelf en de organisatie maximaal voor te bereiden op de wereld en de markt van morgen moet je eigenlijk steeds in je eigen ontwikkeling investeren.
=> Omdat we steeds langer moeten werken
Een van de belangrijkste trends op de arbeidsmarkt is vergrijzing en ontgroening. Dat betekent dat wij – als managers, professionals en ondernemers – steeds langer moeten werken. En in die langere tijd dan we moeten werken hebben we niet meer één carrière, maar twee of drie carrières. Dat betekent ook dat je je tijdig moet om- of bijscholen zodat je relevant blijft voor de markt (en jouw organisatie als je daar wilt blijven).
=> Omdat we gemiddeld steeds hoger opgeleid raken
Het gemiddelde opleidingsniveau in Nederland stijgt al jaren. En het aandeel HBO/WO opgeleiden stijgt daarmee ook. Dat betekent ook dat de (actuele) kennis in organisaties ook stijgt. Je wilt je mee blijven ontwikkelen met deze trend mee.
=> Omdat je jouw kennis en ervaring om wilt zetten in impact
Als manager, professional en/of ondernemer wil je de kennis, vaardigheden en ervaring die je in de praktijk op hebt gebouwd meer mee laten tellen in de keuzes die de organisatie maakt. Want juist die praktijkkennis en ervaring kan het verschil maken voor de organisatie. Maar dan moet je het wel over kunnen brengen en volwaardig gesprekspartner zijn.
=> Omdat je op een hoger en meer strategisch niveau wilt opereren
Als je in de organisatie groeit komt het moment dat je door wilt stromen naar een hoger en meer strategisch niveau. Daarvoor moet je wel de taal, de methoden en technieken en de manier van kijken hebben die bij dit hogere en strategische niveau horen.
…
Als één of meerdere van deze aanleidingen voor jou opgaan, dan zou een volgende stap in de bedrijfskunde wel eens een hele goede investering kunnen zijn. Maar welke stap?
Daarover komen we graag met je in gesprek, want we begeleiden zowel veel managers, leidinggevenden en staf-professionals die op het middenveld van de organisatie werken als de organisaties waar ze werken. We kennen de ontwikkelingen dus vanuit beide kanten van de medaille.