Vaak is innovatie of verandering niet eenvoudig om te realiseren in een organisatie die druk is met de going concern. Het idee is vaak wel te bedenken, maar de organisatie is te gericht op het rode perspectief en alles wat daar voor nodig is om tijd, geld en capaciteit vrij te maken voor vernieuwing.
Laten we eens kijken naar een actuele vorm van procesvernieuwing, namelijk thuiswerken of mobiel werken en hoe we daar naar keken. De meeste managers en IT-ers schatten in 2019 in dat het anderhalf tot drie jaar zou duren om de systemen en werkplekken zover te brengen. En alleen mogelijk als er een strategisch project van wordt gemaakt én er bewust mensen en middelen voor vrij worden gemaakt….
Tot we corona kregen en Nederland ‘op slot’ ging in maart 2020. Binnen een paar weken was het in bijna alle organisaties geregeld: de systemen konden inbellen vanaf een andere locatie. Mensen die niet op kantoor aanwezig hoefden te zijn beschikten over een laptop of een desktop, een goede kantoorstoel en alles wat er nog meer nodig was om vanuit huis of mobiel te werken.
Onder druk wordt alles vloeibaar….
Dit fenomeen dat er opeens heel veel kan als de druk hoog is, noemen we bedrijfskundig ook wel ‘Sense of Urgency’.
En het systeem van Sense of Urgency kun je op twee manieren voor je laten werken:
1. Druk creëren als je iets wilt veranderen
Als je een verandering door wilt voeren en tempo wilt maken dan is het belangrijk om een Sense of Urgency te creëren. Een Sense of Urgency die voor iedereen druk oplevert, want dat de verandering die jij in gang wilt zetten voor jou belangrijk is, dat snappen we wel….
Natuurlijk kun je gaan dreigen (de druk om te veranderen heel persoonlijk maken), maar dat is vanuit verschillende invalshoeken (waaronder het ethisch handelen) niet zo verstandig. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een beeld schetsen van wat er met de business kan gebeuren als je niets doet, terwijl de trends en ontwikkelingen die op de markt spelen – en dan vooral die je in het kwadrant ‘bedreigingen’ hebt geplaatst – uit gaan komen. Ook druk creëren door met deadlines te werken in projecten kan heel effectief zijn. Bijvoorbeeld door een presentatie voor de directie of een stuurgroep met hogere managers.
2. Druk gebruiken die er al is
Hetzelfde principe van druk werkt ook als je druk die er al is kunt gebruiken om vaart te brengen of te houden in activiteiten die je aanstuurt. Denk bijvoorbeeld aan wat ik hierboven heb geschreven over de snelheid waarop we thuiswerken opeens konden regelen toen we in maart 2020 dicht gingen door corona.
We leven nu eenmaal in een tijd waarin de wereld om ons heen te maken heeft met druk vanuit verschillende hoeken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Shell wordt veroordeeld tot het naleven van de klimaatdoelen. Dit kan druk geven om zelf binnen de organisatie ook versneld aan klimaatdoelen te gaan werken
- Hogere gas- en energieprijzen door de oorlog in Oekraïne. Dit kan druk geven om de energietransitie thuis en op de zaak versneld op de prioriteitenlijst te krijgen. Hoe sneller je van het gas af bent, hoe beter voor de cash-out
- Angst voor door dieren overdraagbare virussen (zoals we vermoeden bij covid-19). Dit kan druk geven om minder vlees te gaan eten, en dan ook alleen nog vlees van biologische herkomst, waardoor minder kans ontstaat voor ziektes uit grote vleesfokbedrijven
- etc etc
En dan heb ik het alleen nog maar over ontwikkelingen van de afgelopen paar weken…Als je over een jaar kijkt, zijn er vele haakjes die je kunt gebruiken om druk te creëren. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de druk die je uitoefent voortkomt uit een ‘event’ dat:
- relevant is voor de druk die je wilt creëren – de klimaatactie tegen Shell is niet zo effectief als je vaker zonder vlees wilt eten
- aansprekend is voor de doelgroep waarop je druk wilt uitoefenen – mensen moeten de druk wel voelen om in beweging te komen
- jouw project/voorstel/aanpak als logisch gevolg heeft
Zo zou een tekort aan hout door de oorlog in Oekraïne (de regio vormt de belangrijkste leverancier voor hout) een stimulans kunnen vormen voor het opzetten en realiseren van echt circulair bouwen. Of het dreigende tekort aan tarwe een stimulans voor het vinden van andere ingrediënten voor het bakken van ons dagelijkse brood. Wat overigens ook weer heel fijn is voor de toenemende populatie die overgevoelig of allergisch is voor tarweproducten (gluten).
De vraag die ik dan ook voor je heb is: wat gebeurt er op dit moment in de wereld dat jij zou kunnen gebruiken om ergens versnelling in te krijgen?
Krachtige groet,
Marischka