Met ingang van vandaag is 2020 nog één maand lang… en dus theoretisch gesproken heb je nog één maand de tijd om het jaar goed af te ronden. Dat de praktijk en de theorie nogal eens wat kunnen verschillen wordt in een maand als deze heel duidelijk zichtbaar. In de praktijk heb je namelijk die maand niet. Zeker deze maand lopen theorie (de kalender) en de praktijk (de werkelijke tijd die je hebt om dingen af te ronden) nogal uiteen.
December is een gebroken maand
December is namelijk in de praktijk vaak maar een halve maand, omdat de kerstvakantie een halve maand voor haar rekening neemt. Of, als je schoolgaande kinderen hebt nog minder, omdat er ook dit jaar de nodige activiteiten voor de kerstvakantie zijn waar je als ouder voor je kind aanwezig wil zijn. Sinterklaas, kerstvoorbereidingen op school… zaken die allemaal uurtjes van jouw beschikbare werktijd afsnoepen.
Ook als je geen kerstvakantie hebt – in sommige beroepen is kerstvakantie nu eenmaal uitgesloten vanwege de seizoensdrukte in het vak (denk notarissen, autohandel en zorg) – is december toch een ‘gebroken’ maand. Zo valt dit jaar vrijdag 25 uit (eerste kerstdag) en vrijdag 1 (nieuwjaarsdag) ook. En dan heb je natuurlijk ook nog te maken met het gegeven dat veel andere mensen wel kerstvakantie hebben…
Keuzes maken
Dat betekent ook dat je, als je nog dingen af moet ronden, echt een hele strakke prioritering en een hele strakke planning moet maken. En in die planning ook moet werken vanuit het principe dat een 7 ook een hele mooie voldoende is.
Vaak hebben we als managers, ondernemers en professionals de neiging om voor de 9 of een 10 te gaan. Minder dan dat is een persoonlijke en professionele ‘deuk’, want we willen graag goed werk leveren. Maar die laatste stap van de 7 naar de 9 of 10 kost wel veel extra tijd. Tijd die je deze maand niet echt hebt.
Bij het maken van jouw planning en het uitvoeren van de werkzaamheden is het daarom slim het Pareto principe goed toe te passen: wat zijn de grote brokken die gedaan moeten worden om een 7 te halen? En wat zijn de verfijnde en tijdsconsumerende bezigheden die het geheel optillen tot een 9 of 10? Richt je dan op die grote brokken en de 7, en zet je tijd alleen in op de andere activiteiten als je ook daadwerkelijk tijd beschikbaar hebt.
Bedrijfskunde: effectiviteit boven efficiency
Dit is een voorbeeld van effectiviteit boven efficiency stellen. Waarbij de efficiency in dit geval gericht is op het zo optimaal mogelijk doen van elke taak die nog op je lijstje staat. Effectiviteit is erop gericht om zoveel mogelijk dingen in voldoende mate te doen om de doelen die gesteld zijn te realiseren.
Dit is een van de inzichten die je krijgt als je je verdiept in de bedrijfskunde – een tak van sport die zich bezig houdt met hoe bedrijven en mensen binnen bedrijven doelen stellen en zo goed mogelijk functioneren zodat die doelen ook behaald gaan worden. Nieuwsgierig hoe bedrijfskundige modellen en aanpakken jou en jouw organisatie verder kunnen helpen? Schrijf je dan eens (vrijblijvend) in voor een introductiecollege, of plan eens een (ook vrijblijvend) kennismakingsgesprek. We kijken graag samen met jou of je verder bekwamen in de bedrijfskunde een logische volgende stap voor jou kan zijn.