Elke week plaatsen we op de DNHS Campus een concrete bedrijfskundige tip – een bedrijfskundig inzicht of een aanpak die je meteen in je werkt kunt gebruiken. Als je een account aanmaakt op de DNHS Campus kun je deze PowerBoost meteen lezen.
Leer inschatten hoeveel tijd iets kost
Een van de zaken die me altijd het meeste verbaasd als ik met managers , ondernemers en professionals praat die het druk, druk, druk hebben… is dat ze vaak geen idee hebben hoeveel tijd de verschillende handelingen en activiteiten kosten. Als ze naar een agenda kijken voor een vergadering hebben ze daardoor geen idee of er veel of weinig agendapunten voor de aangegeven tijd zijn.
Het nadeel is dat je daardoor ook geen tijdmanagement kunt doen. Als je de lead hebt in de vergadering, of bij een bepaald agendapunt moet je kunnen sturen op het kunnen bespreken van dat agendapunt binnen bepaalde tijdskaders. Anders blijft iedereen maar praten en is het verleidelijk om van het ene naar het andere onderwerp te schuiven
Een effectieve bespreking is een bespreking waarbij je naast de inhoud ook de tijd bewaakt.
Neem je daarom voor om de komende week – of de komende paar weken – eens tijdens vergaderingen, besprekingen en andere werkzaamheden bij te houden hoeveel tijd er aan de verschillende onderwerpen en activiteiten wordt besteed.
Eerst om gewoon gevoel te krijgen voor wat je in hoeveel tijd doet en of die tijd zinvol of minder zinvol is besteed. Later om er bewuster op te kunnen sturen.
Oh ja, en nog een tip: vergaderingen en besprekingen die de neiging hebben uit te lopen? Plan die eens een uur voor lunchtijd of aan het einde van de dag. Dat heeft hetzelfde effect als op kantoor staand vergaderen – iedereen wil de bespreking kort houden.
Want op kantoor of thuis, door de lunch heen werken of later aan de eigen tijd en avond beginnen is voor veel mensen genoeg motivatie on to the point te blijven in de bespreking. 🙂
Krachtige groet,
Marischka