Als je geen toegevoegde waarde bent, ben je toegevoegde kosten
– Management wijsheid
We vragen aan mensen waar we mee werken in organisaties en aan onze studenten regelmatig wat hun persoonlijke toegevoegde waarde is voor de organisatie. De meeste mensen weten het niet…
Er komt dan vaak een antwoord in termen van:
- Ik zorg dat elke week mijn werk gebeurt
- Ik ben onderdeel van een proces, en ik zorg dat dat goed loopt
- Ik beantwoord de vragen en problemen die vanuit de organisatie en de directie op ons af komen
Allemaal legitieme antwoorden….
Maar…
Is dat de toegevoegde waarde die je als professional of manager wilt hebben?
Is dat de toegevoegde waarde die het verschil gaat maken voor de organisatie?
Is dat de toegevoegde waarde die borgt dat jij over een paar jaar nog een baan hebt?
De waarheid is dat met de snelheid van de technologische ontwikkelingen die we over ons heen krijgen toegevoegde waarde voor professionals en managers niet meer in de dagelijkse operationele processen zit. Jouw kennis wordt de komende jaren vastgelegd in Artificial Intelligence.
Een echte bron van onderscheidende toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde zit de komende jaren steeds minder in de inhoud van het werk – onze voorspelling – maar steeds meer in:
- Het creatief kijken naar wat er speelt en wat er goed of minder goed gaat
- Boven de materie staan (een helicopterview hebben) en richting bepalen
- Het proces bewaken, prioriteiten stellen, tijdig bijsturen
- Het onderhouden van relaties – met klanten, leveranciers, stakeholders etc.
Met andere woorden: toegevoegde waarde die niet door techniek vervangen kan worden zit in datgene wat jou als persoon uniek maakt.
De vraag is alleen: hoe weet je wat jou uniek maakt, hoe ga je dat inzetten in je werk en hoe krijg je voldoende helicopterview om waarde voor de organisatie te kunnen houden?
Dan komen we op het vakgebied van de toegepaste bedrijfskunde.
Toegepaste bedrijfskunde gaat er om om te doorzien wat er in de organisatie speelt en wat je daarmee wel en niet kunt doen om voor de organisatie bestaansrecht te creëren, op korte en op langere termijn.
En met het leren van toegepaste bedrijfskunde – we noemen dat het bedrijfskundig oog ontwikkelen – ontwikkel je ook meteen een bewustzijn waar jouw echte toegevoegde waarde voor de organisatie zit. Je kunt je namelijk niet bekwamen in de toegepaste bedrijfskunde zonder meteen een flinke stap te maken in het ontwikkelen van jouw persoonlijk en professioneel leiderschap.
Leer meer over toegepaste bedrijfskunde tijdens onze praktijkgerichte mba master.