Het voordeel van het Strategisch Fundament

Binnen DNHS Business School werken we met het Strategisch Fundament. Omdat onze jaren lange ervaring in het werken met organisaties laat zien dat:

  • Inzicht hebben in waar de organisatie goed is en onderscheidend in de markt geen vanzelfsprekendheid is;
  • Het moment dat dat inzicht wel ontstaat er een AHA beleving ontstaat waarom klanten klant bij je zijn en wat klanten tevreden maakt;
  • Er direct beelden ontstaan hoe je in de toekomst klanten nog beter kunt bedienen.

Het Strategisch Fundament is daarmee een peiler binnen het DNHS denken, net zoals het Sterke Punten Plan. Net als bij het Sterke Punten Plan heeft het Strategisch Fundament een aantal voordelen.

Inzicht in je sterkten maakt je meteen beter

Vaak zijn organisaties zoekend in hoe ze zich moeten positioneren richting hun markt en wat ze klanten moeten vertellen. Inzicht waar je als organisatie echt goed en onderscheidend in bent, lost deze vraag meteen op.

Sterker nog: als de organisatie zich bewust wordt waar ze goed en onderscheidend in is, dan gaat het daar meteen ook meer op letten. Het komt centraal te staan in elke aanpak en elke vorm van communicatie met klanten en de sterkten worden automatisch ook meer ingezet. Je zou dus kunnen zeggen dat zodra we de echte sterkten kennen we die automatisch meer gaan gebruiken, en beter worden in wat we doen.

Je kunt gericht werken aan je verdere ontwikkeling

Als er een focus ligt op wat de organisatie al goed doet en goed kan, dan roept dat een  op naar meer. Meer in de vorm van:

  • Beter worden in waar we al goed in zijn – Wat veel gemakkelijker is dan het ontwikkelen van dingen die we nog helemaal niet kunnen;
  • Meer doen met waar we al goed in zijn – We zoeken meer toepassingsgebieden, zoals nieuwe klanten, nieuwe markten, nieuwe producten en/of nieuwe diensten waar we iets kunnen doen met waar we al goed in zijn;
  • Ontwikkelen van nieuwe sterke punten als we ergens al wel goed, maar nog niet uitzonderlijk goed in zijn.

Zicht op het bereiken van je doelen

Doelen en strategieën die je vormt op basis van het Strategisch Fundament kosten geen moeite om te behalen. Natuurlijk moet je er nog steeds voor aan het werk, en wellicht moet er nieuw Fundament ontwikkelt worden om bewegingen uit de markt te kunnen volgen, maar het bouwen aan de toekomst op basis van het Strategisch Fundament geeft ook houvast. Omdat je bouwt op het Strategisch Fundament, is er veel minder onzekerheid over de toekomst. Alleen daardoor al is het gemakkelijker de doelen te bereiken.

Vragen die je jezelf zou kunnen stellen:

  • Hoe ziet het Strategisch Fundament van jouw organisatie er uit?
  • En waarvoor ga jij het gebruiken?

Waarderend kijken en werken

Het Strategisch Fundament is een methode om waarderend naar strategie te kijken en aan de toekomst van de organisatie te werken. Deze methode – ontwikkelt door DNHS Business School – wordt dan ook behandelt in de Fast Track MBA. Juist omdat deze methode zo snel, praktisch en motiverend werkt.

Nieuwsgierig? Kom dan eens naar een introductiecollege en laat ons uitleggen waarom waarderend werken en werken vanuit wat je al kunt zo snel, effectief en motiverend werkt. Schrijf je nu in voor het introductiecollege van jouw keuze.

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?