En een bijzonder strategieseizoen lijkt het wel te gaan worden. Want hoe plan je nu vooruit als er wekelijks nieuwe maatregelen komen rondom corona die de omgeving van de organisatie, medewerkers en klanten van het ene op het andere moment om kan gooien? We lezen en horen vragen van onze klanten als:
- Hoe vinden we tijd in de agenda – met alles wat er nu speelt – om met de strategie voor volgend jaar bezig te zijn?
- Hoe gaan we om met de onzekerheid die Corona ons brengt?
- Wat is een handig proces in de wereld anno nu?
Laat duidelijk zijn dat ook wij het bijzondere van dit jaar onderkennen. We staan als samenleving, als organisaties en als managers en professionals dit jaar voor hele bijzondere uitdagingen. Uitdagingen die gaan over onze eigen gezondheid (nu en in de toekomst) en over de gezondheid en soms zelfs voortbestaan van de organisaties waarvoor we werken. Want het corona-virus heeft nogal wat impact:
- Klanten kopen opeens niet meer, simpelweg omdat ze niet meer in staat zijn om van jouw producten en diensten gebruik te maken. Denk aan reizen en luchtvaart of de horeca die van het ene op het andere moment moest sluiten of zoals nu aan een avondklok gebonden is.
- En tegelijk met de mindere inkomsten lopen de kosten wel door – al dan niet met steun van de overheid.
- Of je zit in de hoek waar klanten opeens een enorme kooplust hebben; juist omdat ze zoveel meer thuis werken. Denk aan koptelefoons met een microfoon er aan, laptops en bureaustoelen, brooddeeg kneedmachines (…), doe het zelf spullen voor in huis, etc, etc. Opeens een hele hoge afzet moeten leveren kan even grote problemen opleveren als het wegvallen van alle omzet.
- Af- en aanvoerroutes internationaal werken niet zoals ze normaal werken, omdat het ritme van het virus (en de maatregelen die de verschillende nationale overheden treffen) in verschillende regio’s van de wereld anders is. En geen aanvoer van grondstoffen of producten voor de verkoop, geen handel en geen klanten die betalen voor geleverde producten en diensten.
- Medewerkers die ziek zijn, familieleden die ziek zijn, medewerkers die thuis moeten werken (en daar wel of niet voorzieningen voor hebben), scholen die dicht gaan en het onmogelijk maken voor medewerkers om thuis ook echt te werken… en daarmee de voortgang van het werk -dat nog wel gedaan kan worden- belemmert.
- Onbekendheid en niet te voorspellen nabije en langere termijn toekomst. Nu onze wereld door corona – en de VS verkiezingen en Brexit aan het einde van het jaar – per week kan veranderen is het lastig plannen te maken voor de komende maanden. Laat staan plannen voor de komende anderhalf jaar, tot einde 2021.
Toch moeten er deze maand toch stappen gemaakt worden richting een plan voor volgend jaar. Want als je geen plan hebt, geen doelstellingen die je wilt behalen, waar ga je dan op sturen? Toch zullen we ook realistisch moeten blijven. De bijna standaard insteek op groei als start van het jaarplan lijkt dus voor komend jaar minder voor de hand te liggen.
Misschien zou je wel kunnen denken aan zaken als:
- Flexibilisering van de organisatie – waarbij zaken als thuiswerken, nieuwe digitale technologieën centraal staan
- Flexibilisering van het businessmodel – het kan zinvol zijn te overwegen of de organisatie met alle ontwikkelingen waar we nu mee te maken hebben misschien haar business model aan moet passen. Denk aan zaken als:
– Hoe bereik je klanten?
– En welke klanten wil je dan bedienen?
– Hoe ga je producten en diensten produceren?
– Hoe ga je die producten en diensten bij klanten krijgen?
– Hoe kun je klanten helpen in hun onzekerheid in deze periode?
– En medewerkers?
En met deze aandachtspunten, inzichten en vragen komt het strategieseizoen 2020/21 echt op gang!