Het middenveld van de organisatie is belangrijker dan ooit

Dachten we de afgelopen decennia nog dat we het in organisaties wel zonder het middenveld konden… de waarheid is dat we niet zonder managers, leidinggevenden en staf-professionals effectief kunnen zijn. Natuurlijk hebben we van het experimenteren met zelfsturende teams geleerd dat de dagelijkse processen en het optimaliseren van de werkzaamheden in de teams het beste veel aan de teamleden zelf over kunnen laten. We werken tenslotte met volwassen mensen die over het algemeen hart voor de zaak hebben, verantwoordelijkheidsbesef en die het van nature graag goed willen doen. Voor de organisatie, voor hun collega’s, maar nog veel vaker voor de klanten. De taak van een manager, leidinggevende en staf-professional ligt dan ook niet in het bovenop de dagelijkse operationele processen zitten en beslissingen nemen voor teamleden.

De middenvelder is er wel om er te zijn als er zaken zijn die niet vanzelfsprekend onderling geregeld kunnen worden. Om het menselijke gezicht van de organisatie naar teamleden te zijn. Om te borgen dat teamleden zich blijven ontwikkelen – ook als ze het zelf te druk hebben om daar bij stil te staan. Zaken die o.a. door auteurs van McKinsey zijn beschreven in het boek ‘Power to the Middle’. Zij bepleiten zelfs dat deze menselijke rol die managers, leidinggevenden en staf-professionals namens de organisatie vormgeven het verschil kunnen maken op de arbeidsmarkt.

Maar de middenvelder heeft meer waarde voor de organisatie – nu en naar de toekomst toe. Want het werk dat we dagelijks verrichten in organisaties wordt steeds complexer, en minder stabiel. En dat heeft te maken dat we een digitale revolutie doormaken. Of er midden in zitten. Deze digitale revolutie wordt ook wel beschreven als de vierde Industriële Revolutie, wat zich geeft op hoe ingrijpend de veranderingen zijn die we nu doormaken.

Denk alleen maar aan hoe verbonden we door onze smartphones, tablets en computers zijn. Alles en iedereen – alle kennis en alle nieuwtjes – zijn met ene paar handelingen tevoorschijn te halen. Waar we ook zijn. Met wie we ook zijn.

Dat geeft kennis opbouwen een hele andere betekenis. Want kennis kun je nu overal vandaan halen. Maar je hebt geen idee of die kennis ook actueel is, of die kennis waar is en hoe je die kennis kunt gebruiken. Algoritmes van zoekmachines optimaliseren ons zoekgedrag – wat zoveel wil zeggen als dat we zoekresultaten zien die passen bij wat het algoritme denkt dat we willen zien. En dat zorgt voor ruis. Ruis in onze werkrelaties, in de communicatie met klanten, leveranciers en stakeholders. Ruis waar je niet altijd meteen een antwoord op hebt als je in de dagelijkse processen zit. Vragen en opmerkingen die misschien gaan over de keuzes die de organisatie maakt – of juist niet maakt.

De afstand tussen de besturing en de uitvoering in een grotere organisatie is hierdoor groter dan ooit. In de uitvoering hebben we te maken met het schakelen op basis van deze ruis. Maar ook besturen zijn in een dagelijks proces met ruis bezig. Want ook op strategisch-bestuurlijk niveau komen er doorlopend vragen en opmerkingen op de organisatie af. En als de verbinding tussen besturing en uitvoering in de organisatie hapert, dan hapert het hele systeem van de organisatie.

En daar zit de waarde van een goed, toekomstgericht middenveld – managers, leidinggevenden en staf-professionals die vanuit het midden van de organisatie zorgen en borgen dat besturing en uitvoering voor dezelfde doelen en dezelfde activiteiten gaan. Strategische en dagelijkse keuzes maken die in elkaars verlengde liggen. Gesprekspartner zijn zowel naar boven als naar beneden. Die een eigen visie hebben op hoe de organisatie functioneert en daar invulling aan geven.

Want als in de toenemende snelheid van ontwikkelingen – en we hebben het hierboven alleen nog maar over transparantie en ruis gehad, maar digitalisering maakt meer los in hoe we werken, leven en organiseren – besturing en uitvoering elkaar kwijt raken, kan de organisatie niet overleven. De wereld is te transparant geworden dat klanten (en financiers) dat accepteren.

Daarom nu volop aandacht voor het middenveld. Met bijvoorbeeld de volgende hulplijnen die in de nieuwsbrief van 1 maart 2024 worden aangereikt:

De rollen van het middenveld

We delen graag onze inzichten uit de toegepaste bedrijfskunde, de onderzoeken die we doen en wat er speelt in het werkveld van organisaties. Daarom geven we je bij deze nieuwsbrief een update over de zes rollen die het middenveld in zou moeten vullen bij een optimaal functionerende organisatie.

Snelle update voor iedereen die op het middenveld van de organisatie werkt

Er veranderd veel in de wereld waarin we leven en werken. Zeker met de nieuwe inzichten die we krijgen over het belang van het middenveld voor de organisatie waarin dat middenveld functioneert. Eigenlijk wordt met elk (internationaal) onderzoek zichtbaarder dat een goed functionerend middenveld essentieel is voor het succes en toekomstig bestaansrecht van de organisatie. Daarom een snelle update van belangrijkste bronnen waarmee jij als middenvelder in de organisatie jouw voordeel kunt doen.

Podcast over het middenveld van de organisatie

Omdat Marischka solo moest in de DNHS podcast Let’s talk Business deze week gaat de meest recente aflevering van deze succes-podcast over de ontwikkeling van het middenveld. Waarom is er ooit een middenkader ontstaan (productie opjagen), waarom verdween de waarde van het middenkader (automatisering) en waarom krijgt een goed functionerend middenveld een essentiele rol in de organisatie van nu. En zeker als we naar de toekomst kijken… Al met al een mooi overzicht!

Vaardigheid voor het middenveld: onderwerpen agenderen op de bestuursagenda

Een van de belangrijke rollen die het middenveld van de organisatie naar de toekomst heeft is het – tijdig en op de juiste manier – agenderen van onderwerpen op de bestuursagenda. Dit is ook meteen vaak een van de meest uitdagende vaardigheden die een manager, leidinggevende of staf-professional op het middenveld van de organisatie moet leren. Want vaak breng je als middenvelder het grootste deel van je tijd door met het aansturen van je team. De bestuurstafel lijkt verder weg van de dagelijkse zaken. Toch zit hier een belangrijke rol die elke middenvelder zou moeten beheersen. Karin legt uit hoe dit werkt en hoe je dit doet in een speciale MasterClass op 7 maart a.s.. Lees meer en schrijf je in!

 

0/5 (0 Reviews)
0/5 (0 Reviews)
Deel dit artikel:
50%

Je bent er bijna… Nog even je gegevens invullen

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.
Ook wij haten SPAM! Jouw gegevens zijn veilig bij ons!

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?