Heb jij de vaardigheden van de toekomst?

Afgelopen week was het weer tijd voor het World Economic Forum in Davos. Een feestje waar zo’n 3000 mensen van naam en faam samenkomen om na te denken en denkbeelden uit te wisselen over de wereld waarin we leven en waar we naar toe ontwikkelen. Altijd een interessante bijeenkomst om te volgen, omdat er altijd weer mooie onderzoeken worden gepresenteerd, maar ook terug wordt gekeken op eerdere voorspellingen en verwachtingen.

Zo ook weer aandacht voor de vaardigheden die de professional en manager van de toekomst nodig heeft, de zogenaamde ‘vaardigheden voor de 21ste eeuw’. Zo stonden een paar jaar geleden deze vaardigheden nog in de top 5:

  1. Complexe probleemoplossing
  2. Samenwerken met anderen
  3. People management
  4. Kritisch denken
  5. Onderhandelen

Dit lijstje is aan het veranderen, er wordt nu voorspeld dat de volgende vaardigheden in het jaar 2020 benodigd zijn – weer de top 5:

  1. Complexe probleemoplossing
  2. Kritisch denken
  3. Creativiteit
  4. People management
  5. Samenwerken

In de totale lijst met vaardigheden die we nodig hebben in de nieuwe wereld zijn een aantal bijzondere verschuivingen te zien:

  • Creativiteit heeft een sprong gemaakt in belangrijkheid – het gaat hierbij niet zo zeer om creativiteit in termen van knutselen, schilderen en een grote fantasie, maar om het vermogen de zaken vanuit een ander perspectief te benaderen zodat nieuwe oplossingen mogelijk worden. Een vaardigheid die belangrijk is in een wereld waarin de techniek zo snel verandert en het mogelijk maakt om de manier waarop we gewend waren zaken aan te pakken geheel om te draaien.

Niet alleen zal van jou gevraagd worden dat je creatief naar de eigen producten en processen kunt kijken en hoe die kunnen veranderen met nieuwe technologieën, je zult ook zelf creatiever moeten worden om steeds mee te kunnen in de veranderingen die op ons af komen. Het zijn de vlakken waarop robots ons (voorlopig) nog niet kunnen verslaan.

  • Kritisch denken wordt snel belangrijker – ook logisch, want juist kritisch denken kan inzichtelijk maken dat bepaalde manieren van werken of voorkeuren in oplossingen en besluitvorming voortkomen uit het paradigma van de organisatie – hoe wij gewend zijn naar de wereld te kijken.

Kritisch denken houdt onder andere in dat je vragen durft te stellen, niet alleen om duidelijkheid te krijgen, maar ook om te checken of de antwoorden wel kloppen.

  • Vaardigheden die te maken hebben met de interactie tussen mensen dalen over de hele linie op de lijst, zoals de vaardigheden samenwerken met anderen, actief luisteren en onderhandelen. Hoewel deze vaardigheden op dit moment misschien nog niet voldoende ontwikkeld zijn bij verschillende mensen binnen de organisatie, zijn ze voor de toekomst minder belangrijk aan het worden. Juist de processen binnen organisaties waar deze vaardigheden gebruikt worden zullen de komende jaren door AI (Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie) en robots overgenomen worden. De voorspelling is in Davos uitgesproken dat in een groot deel van de directiekamers van grote bedrijven in 2026 een robot onderdeel van het team zal zijn.

Ook flexibiliteit en kwaliteitsbewaking zijn op hun retour, het zijn immers vaardigheden die met de verdergaande automatisering niet meer nodig zijn omdat ze straks overgenomen zijn door de robot.

Een andere groep vaardigheden die snel naar beneden schuift qua belang is het vermogen om dingen te onthouden en kennis met elkaar in verbinding te brengen. Dit zijn vaardigheden waarin de computer het nu al ruimschoots wint van de mens. Denk aan machines als Dr. Watson die sneller, effectiever en vele keren meer medische kennis en onderzoek aan elkaar knoopt en in ruim 90% van de gevallen met een betere diagnose en een beter behandelingsvoorstel komt dan ervaren medisch top-specialisten. Was kennis verzamelen bij generaties bij uitstek de vaardigheid waarmee je je als mens kon onderscheiden… deze vaardigheid heeft zijn rol gespeeld en verdwijnt uit beeld.

  • Juist de vaardigheden die mensen onderscheidt van AI en robots zijn aan het stijgen op de lijst, zoals de vaardigheden cognitieve flexibiliteit, oordeelsvorming en besluitvorming, emotionele intelligentie en de vaardigheden die in de top 3 staan: complexe probleemoplossing, kritisch denken en creativiteit.

Het zijn juist deze vaardigheden waarvan Jack Ma – CEO van Alibaba – aangeeft dat het de vaardigheden zijn waarmee de mens ervoor kan zorgen dat de machines (AI en robots) ons blijven faciliteren, in plaats van ons verdringen.

Nu is de vraag: waar sta jij in het ontwikkelen van deze 21ste eeuw vaardigheden, de vaardigheden van de toekomst?

Kun je daar nog wel wat hulp en ontwikkeling in hebben? Dan is de volgende vraag: waar ga je die halen? Ons trainings-, opleidings-, en scholingssysteem is primair gericht op de vaardigheden die vroeger belangrijk waren. We onderwijzen nog steeds op kennis – en overhoren wat je van die kennis kunt reproduceren op examens en overhoringen. Zelfs als het gaat om ‘moderne’ toetsingsmethoden, zoals het doen van cases en het schrijven van papers, toetsen we wat je aan kennis op hebt gedaan en of je geleerd hebt de methoden zo toe te passen als we ze je hebben geleerd.

Kennis waarvan we nu weten dat je via je smartphone met een paar ‘klikken’ te vinden is en toepassingen die een computer altijd beter kan uitvoeren….

Het kan ook anders, door middel van zogenaamd SES- learning (ook wel afgekort tot SEL). SES staat hierbij voor Social and Emotional Skills. Het is een vorm van leren waarbij niet de kennisoverdracht centraal staat, maar zaken als:

  • Anders leren denken
  • Leren met en via anderen
  • Leren in complexe situaties met meervoudige vraagstukken
  • Zelf regie nemen en keuzes kunnen maken
  • Gericht op verbetering en nieuwe inzichten
  • Doorbreken van mentale patronen (inzicht, doorbreken van patronen)
  • Ontwikkelen door discussiëren (de Aristocratische benadering)
  • Leren van fouten en ervaringen
  • Nieuwsgierigheid, vragen stellen, verbanden durven onderzoeken

Zaken die diep in het DNA van DNHS zitten en die je in al onze programma’s – met de Fast Track MBA voorop – terug vindt. Ons MBA programma draait nooit om reproduceerbare kennis – sterker nog we stellen alle kennis die je als bedrijfskundige nodig hebt ter beschikking via ons eigen DNHS Bibliotheek op de Campus. We doen dan ook geen zaken als examens, toetsen of papers. We gaan er namelijk van uit dat je in staat bent om te lezen en informatie op te zoeken.

Wat we wel doen is je een andere, bedrijfskundige manier van kijken en denken leren. Die manier van kijken is onderzoekend, nieuwsgierig en willen weten hoe het in elkaar steekt. En daar oefenen we de gehele opleiding mee: met ontwikkelingen bij bedrijven die de media halen, met gebeurtenissen en situaties uit je eigen werkomgeving. We leren je vanuit verschillende bedrijfskundige perspectieven te kijken, zodat je meer en andere dingen ziet. En we laten je een strategische analyse maken met een toekomstperspectief voor je eigen organisatie. Daarbij kijken we niet alleen naar de inhoudelijke analyses, maar ook naar de onderstroom in de organisatie en naar de haalbaarheid van de plannen.

Die andere aanpak van bedrijfskundig leren en ontwikkelen maakt dat we je, met een gemiddelde studielast van 4 tot 6 uur per week, in een jaar op Master-niveau kunnen krijgen. En omdat we jouw manier van kijken en denken veranderen, is dat niveau – zijn deze vaardigheden – blijvend.

Nieuwsgierig geworden? Schrijf je dan eens in voor een vrijblijvende kennismaking. Je kunt dan ervaren hoe studeren ook kan. Ook als je niet kiest voor een DNHS MBA, dan neem je toch iets mee van deze kennismaking, namelijk de eerste ‘slag’ in het anders kijken naar problemen en situaties.

Je kunt je hier inschrijven. Of mail naar: andrea@dnhs.nl

Ik verheug me er op je te ontmoeten bij het DNHS introductiecollege!

Krachtige groet,
Marischka

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!