Fit-test

De fit test is een strategische beoordeling in hoeverre de organisatie met de nu ingezette strategische keuzes en koers bestaansrecht heeft en houdt.

Toelichting:

De fit-test verwijst naar het periodiek test van de strategische fit die de organisatie met de markt heeft, en daarmee periodiek testen of de organisatie op korte en langere termijn bestaansrecht heeft.

De fit-test bestaat uit twee onderdelen:

  1. Hoe staat het met de huidige strategische fit?

De strategische fit die de organisatie nu heeft is een evenwicht tussen wat de gekozen doelgroep heeft en wat de organisatie levert. Een gegeven, waar we ons steeds beter van bewust worden, is dat de omgeving steeds veranderd. Voortdurend! Het eerste deel van de fit-test is gericht op het ‘gezond’ houden van de huidige strategische fit door het aanbod van de organisatie mee te laten veranderen met de veranderingen in de markt.

 

  1. Welke andere strategische fits zijn er mogelijk binnen onze missie en visie en geven beter uitzicht op bestaansrecht?

Door de veranderingen in de markt kan het zijn dat de strategische fit die in het verleden ooit gekozen is niet meer de beste keuze is om de organisatie haar missie en visie te laten ‘leven’. En bovendien kan de bestaande strategische fit op in een andere fase van de product levenscyclus komen… met andere woorden: de markt waarvoor je hebt gekozen kan richting een natuurlijk einde gaan (bijvoorbeeld typemachines, of wasborden).

Deze tweede laag van de fit-test kijkt welke nieuwe doelgroepen er in de markt zijn waar de organisatie, met haar strategisch fundament, een goed aanbod voor kan leveren waarmee een nieuw bestaansrecht gecreëerd kan worden.

Een basis van het denken over een nieuwe strategische fit die bij de organisatie past kan gevonden worden in het Strategisch Fundament.

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!