Ervaren managers en professionals hebben hun eigen basiskennis. Zij zitten daarom over het algemeen niet te wachten op het leren van theoretische basiskennis uit de literatuur. Bij een klassieke bedrijfskundige-opleiding wordt een groot deel van de tijd besteed aan het bestuderen van literatuur en cases, het schrijven van papers en het doen van examens. Bij DNHS gebruiken we de basiskennis en ervaring die jij als manager of professional hebt als versneller van het leren.
“Ik ben heel goed en senior in mijn eigen vakgebied. Ik kom met de opleiding steeds meer tot het besef dat ik eigenlijk weinig wist van hoe de organisatie werkt. En het uitvinden hoe het wel werkt is een heel leuk en spannend proces.”- Student Fast Track, leergang 17
Manieren van leren bij klassieke bedrijfskundige-opleidingen
Veel (klassieke) bedrijfskundige-opleidingen werken met opdrachten die docenten zelf ontwikkelen om de gedoceerde aanpakken en technieken mee te oefenen. Oefeningen die gemaakt zijn om een bepaalde systematiek te beheersen zoals ze in de theorie ontworpen zijn. Het doel is dan om de theorie te leren en te kunnen reproduceren. Een andere manier die wordt gebruikt in bedrijfskundige opleidingen is het werken met cases of case-study’s. Deze cases gebruiken in de basis een organisatie zoals je die in de werkelijkheid tegen kunt komen. Maar omdat de case gebruikt wordt voor opleidingsdoeleinden, is deze ontworpen en voorzien van een verhaal en cijfers dat past bij het stuk van de theorie dat je wilt oefenen. Het fijne is dat je in de case dus altijd die informatie voor handen hebt die je nodig hebt voor de oefening – dit is helaas in het echte leven vaak niet het geval. Een derde manier van leren is in de echte wereld aan de slag gaan met de nieuwe kennis en inzichten die je opdoet in de opleiding. Je gaat periodiek met een groepje studenten bij één van de organisaties langs en werkt aan een praktijkopdracht die de organisatie heeft beschreven zodat hij maximaal aansluit bij de opleiding of het onderwerp dat net bestudeert is. Je oefent zo met de techniek én de praktijk. Nadeel is natuurlijk dat je in de praktijk niet met een groep aan de slag bent om een juiste oplossing of aanpak te ontwikkelen. En dat de opdrachten die je krijgt niet zo ontworpen zijn dat ze optimaal passen bij wat jij kent en kunt.
Opgedane kennis direct toepassen in de praktijk van alledag
Een andere manier van opleiden – en de manier waar DNHS Business School gebruik van maakt – is de modellen, methoden en technieken die de bedrijfskunde aanreikt meteen te gebruiken in de praktijk van de organisatie waar je werkt. Zoals je als manager of professional ook wilt leren als je aan een bedrijfskundige opleiding begint. Niet binnen een denkbeeldige situatie waarin je alle nodige informatie voorhanden hebt, maar in de situatie waarin je dagelijks werkt. Tijdens de Fast Track, een bedrijfskundige opleiding op master-niveau, oefen je om vanuit de theorie naar de praktijk in jouw organisatie te kijken en daardoor inzichten te verzamelen over de organisatie. Het gaat hierbij niet zozeer om een perfecte uitvoering van de techniek of het perfect vullen van het model, maar om wat de techniek of het model je kan leren over de werkelijkheid van de organisatie. En op basis daarvan betere beslissingen te nemen en voorstellen te doen.
“Ik zie nu veel meer waar dingen fout gaan en wat we moeten doen om het goed te laten lopen in de organisatie. Daardoor ben ik ook veel strategischer in gesprek binnen de organisatie. Ik help mee over de koers te praten en de koers uit te zetten” – Student Fast Track, leergang 16
Ervaring gebruiken bij het ontwikkelen van jouw Bedrijfskundige Oog
DNHS zet daarnaast in de ervaringen die je tot nu toe hebt opgedaan in de organisatie. In je loopbaan heb je de nodige voorbeelden verzameld van goed lopende projecten en teams, en ook van niet goed lopende projecten en teams. Je kent goede managers en leidinggevenden, maar ook slechte. Je kent afdelingen waar mensen directief worden gestuurd en waarschijnlijk ook afdelingen waar niet functionerende collega’s in stand gehouden worden. Al deze ervaringen kunnen gebruikt worden bij het leren van bedrijfskundige vaardigheden en het ontwikkelen van jouw Bedrijfskundige Oog. Deze ervaringen zijn namelijk voorbeelden van wat er echt in organisatie gebeurd – prima studiemateriaal, vinden we bij DNHS Business School. De bedrijfskundige modellen en technieken kunnen je helpen te verklaren waarom zaken die je mee hebt gemaakt zo zijn gelopen. En je krijgt meteen houvast over hoe je in een soortgelijke situatie anders zou kunnen handelen. Deze manier van leren zit voornamelijk op het leren en oefenen van begrip, inzicht in vaardigheden.
“Ik leer echt naar de organisatie als geheel te kijken binnen de omgeving waarin de organisatie bestaansrecht moet krijgen, inclusief alle ontwikkelingen die daar plaatsvinden” – Student Fast Track, leergang 16
En deze manier van leren is de reden waarom we in de toelating voor de Fast Track meerdere jaren relevante ervaring als harde eis hebben. Juist het leren van de ervaringen die je hebt – en de ervaringen die jouw medestudenten hebben – geeft een impuls aan snel effect van de opleiding. Je kent de situaties al, je hebt ervaren wat er gebeurt en wat de effecten hiervan zijn. We leren je nu waarom het zo werkt. En wat je zou kunnen doen om het anders te laten verlopen. Nieuwsgierig of de Fast Track van DNHS bij jou past? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.