Effectiviteit: de kunst van betere keuzes maken

Efficiënt of Effectief? Liever de laatste…

We horen vaak van aspirant studenten dat één van de redenen om naar een MBA-opleiding te kijken is om zelf efficiënter te worden of de organisatie efficiënter te maken. Een nobel streven, maar niet het belangrijkste wat je als bedrijfskundige toe kunt voegen aan de organisatie. Een van de eerste dingen die DNHS jou leert, is namelijk dat er een duidelijk onderscheid is tussen efficiënt zijn en effectief zijn. Als bedrijfskundigen moeten we altijd eerst gaan voor effectief, dan maakt de organisatie ook beter keuzes.

Efficiënt zijn

Laten we dit eerst toelichten… Efficiënt zijn betekent dat je de dingen die je doet, met zo min mogelijk inzet van mensen en middelen doet en in een zo’n kort mogelijke doorlooptijd. Dus met zo min mogelijk kosten, zo maximaal mogelijke output krijgen per tijdseenheid. Dit is belangrijk voor de organisatie omdat meer output met minder kosten vaak een sleutel is tot een hogere winst. Met winst bedoelen wij dan het bedrag wat zit tussen de opbrengsten en de kosten.

Een organisatie is daarom meestal continu op zoek naar methoden en technieken om de organisatie efficiënter te maken.

Effectief zijn

Werk slimmer, niet harder – daar draait effectiviteit om

Effectief zijn is niet het echte werkterrein van de bedrijfskundigen. Bedrijfskundig gezien gaat het er om dat de organisatie een doel stelt in de toekomst – een doel waar de organisatie zich op kan richten en naar toe kan werken. Een doel is zo gekozen dat de organisatie, door zich op dat doel te richten, bestaansrecht heeft en creëert. Zowel nu als in de toekomst!

Het richten van de activiteiten van de organisatie op het bereiken van die doelen – dat is effectief zijn. Dit betekent namelijk beter keuzes maken, gericht op het realiseren van het algehele doel.

Efficiënt en Effectief

We gebruiken wel eens de volgende manieren om het verschil tussen efficiënt en effectief duidelijk te maken:

  • Efficiënt gaat over “Doen we de dingen op de goede manier?”, effectief gaat over “Doen we wel de goede dingen?”
  • Efficiënt is “uitkienen hoe je zo snel mogelijk de ladder opklimt”, effectief is “eerst even controleren of de ladder wel tegen het juiste gebouw aan staat”.

Je snapt nu dus dat we bedrijfskundig effectief veel belangrijker vinden dan efficiënt. Als je betere keuzes maakt, wordt het werk eenvoudiger en het effect beter.

De Fast Track MBA – dat is efficiënt en effectief

Hoe je effectiviteit nu voor efficiëntie kunt laten gaan is een belangrijk bedrijfskundig vraagstuk. Een vraagstuk dat centraal staat in de Fast Track MBA. Wil je weten hoe dit voor jou kan werken en hoe jij hier de organisatie beter mee kunt maken? Verdiep je dan eens in de Fast Track MBA of kom vrijblijvend naar een Introductiecollege – de beste manier om te ervaren hoe DNHS Business School werkt en wat de Fast Track MBA voor jou kan betekenen.

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?