De zomer, zo’n heerlijke tijd van lekkere warme dagen waarin je in je hangmat heerlijk niks ligt te doen……Nou ja niks…….Vaak zijn dat de momenten dat we gaan nadenken over de meer essentiële dingen in het leven. En met de corona pandemie nog vers in het geheugen ligt het voor de hand dat ook nadenken over de toekomst een van die onderwerpen in de hangmat zal zijn…..
In het kort:
- Veranderingen in de markt gaan snel door dagelijkse digitale ontwikkelingen. En door het delen van kennis via digitale media – we noemen dit de VUCA wereld
- Dat betekent dat er ook steeds nieuwe eisen aan de organisatie worden gesteld
- We delen welke eisen dit zijn en hoe je de organisatie up-to-date houdt. Maar ook hoe je op de hoogte blijft van alle nieuwe trends en ontwikkelingen
Veranderingen gaan snel, sneller, snelst
We leven in een wereld waar door de digitalisering veranderingen steeds sneller op ons af komen. En op de organisatie. Technologieën digitaliseren namelijk. Maar ook de manier waarop we kennis en ontwikkelingen met elkaar delen. Open-source en cloud technologieën zorgen voor versnelling van onze kennis en de technologie die we gebruiken. En maakt diezelfde kennis en technologie ook gemakkelijker te verspreiden.
Als organisatie wil je zicht hebben op en meegaan met deze nieuwe ontwikkelingen. Je zult je dus voor moeten bereiden op continue en snelle veranderingen.
We kunnen dus wel stellen dat de VUCA wereld nieuwe eisen stelt aan de organisatie en aan wat de organisatie succesvol maakt. Of heel basaal: wat randvoorwaarden zijn om de organisatie nu en in de toekomst bestaansrecht te geven. Een organisatie die continu in verandering is is namelijk echt anders georganiseerd als een organisatie die succesvol is door stabiliteit.
In het komende introductiecollege staan we stil bij de organisatorische effecten van en eisen die de VUCA wereld aan onze organisaties stelt. Een belangrijk inzicht waar je zelf en voor je organisatie voordeel uit kunt behalen. Een mooie kennismaking ook met DNHS Business School als je denkt over het volgen van een MBA-opleiding.