Ondanks dat onze minster-president zegt dat een visie alleen maar in de weg zit, zitten er vele voordelen aan een visie. In dit artikel leggen we uit waarom een visie eigenlijk een noodzakelijke randvoor waarde is voor een effectieve organisatie.
In het kort:
- Een visie is een beeld dat de organisatie heeft over de markt en wereld van de toekomst. Plus de ambitie over de rol en plaats die de organisatie in die toekomst wil hebben.
- Een goede visie geeft dus richting en kader aan de doelen die de organisatie zichzelf stelt
- En relevante richting en doelen geven sturing aan de activiteiten en beslissingen in de organisatie. Ook zonder dat het management daar iets voor hoeft te doen.
Een goede visie
Bedrijfskundig betekent een visie hebben dat je als organisatie
- een beeld hebt van hoe de wereld – en de markt waar de organisatie zich op richt in het bijzonder – in de toekomst zal zijn, EN
- de ambitie wie de organisatie in die toekomst wil zijn en welke positie ze in die markt van de toekomst de organisatie wil hebben.
Een visie beschrijft dus zowel de verwachting over de toekomst van de markt als WAT de organisatie in die toekomst voor WIE wil doen.
Helaas, als je naar de meeste visie beschrijvingen kijkt die organisaties op hun websites plaatsen, voldoen de meeste visies hier niet aan. Het zijn vaak verbijzonderingen van de missie, of de visie beschrijft de waarden en gedragsregels die bij de dagelijkse handelingen zouden moeten gelden.
Ook belangrijk, maar geen visie!
Een visie geeft richting voor de organisatie
Een goede visie – een visie dus die voldoet aan de bedrijfskundige beschrijving – geeft richting aan de organisatie. Want er wordt een beeld geschetst van de toekomst. Je kunt het eens zijn of niet eens zijn (of gedeeltelijk eens zijn) met dat beeld van de toekomst… Maar er ligt in ieder geval een gezamenlijk beeld. Een beeld waar je op aan kunt vullen of discussie over kunt voeren – daar wordt het beeld alleen maar beter van – maar een gezamenlijk beeld ligt er.
En er is een gemeenschappelijk begrip over waar de organisatie in die wereld naar toe wil. Noem het een groeipad, of een richting.
Het belang van het hebben van een richting is dat vervolgkeuzes die gemaakt worden logisch worden. Omdat, als het goed is, die keuzes gericht zijn op een beweging naar dat doel. En organisaties houden van logische keuzes – die kunnen we zien en voelen aankomen en dus is ons acceptatievermogen veel hoger.
Een goede visie nodigt uit tot pro-actief gedrag
Het bijkomende voordeel van een goede visie is dat mensen in de organisatie zelf een beeld hebben waar de organisatie naar toe gaat. Ze weten welke voorstellen, activiteiten en besluiten wel bijdragen. Maar ook welke voorstellen en activiteiten niet. Zo kunnen ze zelf pro-actief voorsorteren op de beweging naar de visie.
Dit betekent ook dat een goede visie, die ook goed uitgedragen is in de organisatie, het leven van het management een stuk gemakkelijker maakt. Omdat de organisatie zelf als een eerste selectie gaat maken en de ‘goede’ kant op gaat bewegen. De manager hoeft niet als ‘politieagent’ ja en nee te zeggen op voorstellen.
Een goede visie heeft trekkracht
Als een bedrijfskundig goede visie ook nog aansluit bij wat medewerkers belangrijk vinden dan gaat de werking van een visie nog groter. Mensen willen graag actief aan de slag om doelen te realiseren die ze belangrijk vinden. Een belangrijke drijfveer om actief te zijn is ‘ertoe doen’. Zaken als ‘de wereld beter maken’, ‘bepaalde groepen helpen’, ‘de gezondheid toegankelijker’ enz maakt dat mensen pro-actief mee willen denken aan ontwikkelingen.
Dit is wat Simon Sinek zo treffend beschrijft met de WHY.
De WHY is waarom klanten bij je lopen. Maar ook waar medewerkers voor gaan lopen. En waarom de organisatie ook in deze lastige arbeidsmarkt nieuwe medewerkers aan kan blijven trekken. Mensen willen onderdeel zijn van een beweging waar ze achter kunnen staan.