De perspectieven van kijken

Een van de eerste zaken die je leert als je bij DNHS Business School de Fast Track MBA opleiding gaat volgen is, ná het bedrijfskundig model achter iedere organisatie, de perspectieven van kijken.

Wij hebben het bij DNHS Business school vaak over strategie. Ook behandelen we uitgebreid de missie (identiteit) van de organisatie. Net als de visie die de organisatie heeft. En daarmee de ambitie die ze in een visie verwoordt en waarmee ze een stip op de horizon zet.  De organisatie kan zich vervolgens met haar meerjarige activiteiten richten op die stip op de horizon. Toch vindt het het grootste deel van de activiteiten van elke organisatie plaats in de uitvoeringscyclus. En daarmee in het hier en nu.

De meeste organisatie activiteiten zijn erop gericht om de doelstellingen zoals de organisatie die heeft vastgesteld en dus het werk wat daar uit voortvloeit te organiseren en te doen. Het zijn dus activiteiten die -om ze wat meer concreet te maken- gericht zijn op het verzorgen van de patiënt, het bedienen van de klant, het verdienen van geld etcetera.

Het rode perspectief

In de uitvoering van al deze activiteiten zijn processtappen te onderkennen.  Bij die processtappen kan het gaan om het maken of leveren van producten of diensten. Alles is op dit niveau een proces. Dit betekent dat verbetering te vinden is in het efficiënter vormgeven van het proces.  Op dit operationele niveau, door ons ook wel het rode perspectief genoemd, draait het om het sneller en of goedkoper vormgeven van deze activiteiten.  Met andere woorden: het draait om efficiency en de beantwoording van de vraag: Doen we hier de dingen wel goed?!  Of kan het beter?

Het groene perspectief

Maar soms helpen de opeenvolgende processtappen je niet verder. Hoe hard je ook werkt en hoe efficiënt je ook bent geworden. Je realiseert je zelfs dat -hoewel je veel efficiënter bent geworden- deze verhoogde efficiency niet bijdraagt aan de realisatie van doelstellingen. De organisatie problemen of uitdagingen zijn in dat geval niet meer op te lossen in het rode perspectief. Er moet dus naar een ander perspectief geschakeld worden: het groene perspectief.

In het groene perspectief kijk je niet alleen of de activiteiten in het rode perspectief nog wel bijdragen aan de door de organisatie geformuleerde doelstellingen, maar worden bij eventuele tegenstrijdigheden daarin ook keuzes gemaakt. De centrale vraag is dan: welke optie in het rode perspectief draagt het meeste bij?  Is dat bijvoorbeeld de verkoopafdeling die zegt meer te kunnen verkopen als ze andere producten kunnen introduceren? Of is het de productie afdeling die zegt dat ze efficiënter kunnen produceren als er geen nieuwe producten worden geïntroduceerd?  Vanuit het groene perspectief worden keuzes gemaakt op basis van welke keuze het meest gaat bijdragen aan de realisatie van organisatiedoelstellingen? Het gaat hier dus om beantwoording van de vraag: Doen we hier wel de goede dingen?

Het blauwe perspectief

Vaak doen we de dingen goed (rood perspectief).  Vaak doen we ook de goede dingen (groen perspectief) en toch zijn we onzeker of dat toekomstig wel bestaansrecht oplevert. Op dat moment moet de blik naar buiten gericht worden. Zaken als een veranderende markt, technologie en consumenten gedrag  moeten onder de loep genomen worden.  We moeten namelijk checken of de doelen die we hebben nog wel kloppen. Klopt het strategisch aanbod van producten en diensten nog wel met de behoefte van de gekozen doelgroep? Moeten we in de toekomst dezelfde doelgroep nog wel willen bedienen? We kijken dan vanuit het blauwe perspectief.

De perspectieven van kijken zijn een handige methodiek om de organisatie te analyseren.  Aan de hand van de perspectieven van kijken kunnen oplossingen gegeven worden voor verschillende soorten van problemen die zich elke dag voor doen in allerlei soorten organisaties.

Dit is een van de onderwerpen die uitgebreid aan de orde komt tijdens de Fast Track MBA opleiding van DNHS Business School.

Ben je geïnteresseerd in bedrijfskunde en heb je altijd al een MBA opleiding willen volgen? Schrijf je dan in voor één van onze introductiecolleges . De eerstvolgende vindt op 11 januari 2021 plaats en gaat specifiek in op de perspectieven van kijken.

We zien je inschrijving graag tegemoet!

 

 

 

 

 

Deel dit artikel:
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter

Meer weten over onze Fast Track MBA opleiding?