2023 kunnen we nu al zien als het jaar waarin AI doorgebroken is. We zagen het natuurlijk al een tijdje aankomen, maar dit jaar hebben we de eerste apps voorbij zien komen waarin AI bruikbaar wordt voor de gemiddelde manager, leidinggevende en staf-professional. En als we de signalen niet verkeert interpreteren gaat AI de drager worden voor de volgende golf in productiviteitsstijging. Bij productiviteit draait het om de hoeveelheid output of outcome we kunnen realiseren per gewerkt uur van medewerkers. En dat we na decennia van gelijkblijvende productiviteit toe zijn aan weer een boost in productiviteit… dat mag duidelijk zijn. Het kon wel eens het volgende item zijn in het behalen van concurrentievoordeel.
De vraag is alleen of de organisatie er al klaar voor is om met deze eerste algemene AI-toepassingen aan de slag te gaan…
Andrew McAfee, research scientist aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), verwoordt het als volgt: ‘Heel af en toe komt er een technologie op die de kracht heeft disruptief en versnellend te werken op de normale ontwikkeling van onze economische ontwikkeling. Het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt moeten we als mensheid ook in een andere versnelling komen. Digitale technologieën – zoals AI – kunnen dezelfde impact hebben als de stoommachine tijdens de Industriële revolutie.’
Geen IT uitdaging
Om de mogelijkheden van productiviteitsverbetering te kunnen oogsten is het belangrijk de digitale ontwikkeling niet de verantwoordelijkheid te maken van IT. Natuurlijk gaat het om een primaire IT ontwikkeling, maar de impact op de organisatie ligt dit keer primair in de business zelf.
Wat we nodig hebben om de productiviteitsoogst binnen te halen en een voorsprong te nemen op de concurrentie – of minimaal bij te blijven als de concurrentie al schakelt – is dat managers, leidinggevenden en staf-professionals in de organisatie de mogelijkheden van AI-toepassingen zien en denken: ‘Wacht even… Hier kunnen we onze processen op een fundamentele andere manier mee inrichten.’
Zaken als snelheid, interactiviteit, experimenteren en het in korte cycli verbeteren van kwaliteit en klanttevredenheid moeten gaan leven in ‘de lijn’. De beste plek om deze vernieuwing in gang te zetten is op het middenveld van de organisatie – daar waar de strategische keuzes, beleid en doelen vertaald moeten worden naar activiteiten, sub-doelen per team en het prioriteren van keuzes. Want juist in de vertaling van strategie naar uitvoering ontstaat ruimte om nieuwe stappen te zetten, nieuwe werkwijze en technologie te omarmen en zo proces innovaties in gang te zetten die leiden tot productiviteitsstijging.
Onbekend maakt onbemind
Er is overigens wel wat voor nodig om managers, leidinggevenden en staf-professionals op het middenveld van de organisatie te faciliteren om in het aansturen van hun teams en het prioriteren en faciliteren van procesinnovaties aandacht te laten geven voor AI toepassingen. Want: onbekend maakt onbemind.
Gallup – een groot Amerikaans onderzoeksbureau dat zich richt op hoe mensen in organisaties denken en zich voelen – heeft deze zomer onderzocht dat 53% van de werknemers in Amerika zich niet voorbereid en ondersteund voelt in het werken met AI. En mensen die dit denken zullen niet zo snel vanuit zichzelf aan de slag gaan met het experimenteren, stimuleren en hun teams enthousiasmeren bij het inzetten van AI. Ook als het gaat om eenvoudige maar impactvolle apps als ChatGPT.
Want innovatie van de dagelijkse processen en de eerste stappen zetten op gebied van productiviteitsverhoging, zal de komende maanden in gang gezet moeten worden. Nu experimenteren is volgend jaar de eerste resultaten zien qua productiviteitsstijging, stijging klanttevredenheid en snelheid van communicatie.
De eerste stap
De eerste stap in het bekend raken met en gecharmeerd worden door een app als ChatGPT is door er mee aan het werk te gaan. En stap-voor-stap meegenomen worden in het denken hoe een app als ChatGPT ingezet kan worden in het team en in de dagelijkse processen. En ook inzichten krijgen waar de organisatie beleid over moet maken hoe om te gaan met deze generatie AI – denk aan richtlijnen ten aanzien van communicatie, aansprakelijkheid, compliance.
DNHS Business School – gespecialiseerd in het opleiden en begeleiden van het middenveld van de organisatie – heeft deze zomer een Challenge ChatGPT ontwikkeld als onderdeel van de DNHS Summer Academy 2023. Met de deelnemers is uitgebreid geëvalueerd en op basis daarvan hebben we de DNHS ChatGPT Challenge ontwikkeldd die dit najaar in november start.
Managers, leidinggevende en staf-professionals uit de dagelijkse processen en de lijn kunnen met deze DNHS ChatGPT Challenge kennis maken met een algemeen toegankelijk AI-pakket, ontdekken hoe AI werkt en worden uitgedaagd na te denken hoe ChatGPT in de dagelijkse processen tot verbetering en versnelling kan leiden. En daarmee legt de organisatie een belangrijke basis voor het realiseren van een stap vooruit.
En belangrijk: er is geen IT-capaciteit nodig om deze eerste stap op gebied van AI te zetten!
De DNHS ChatGPT Challenge start op 15 november en duurt tot 14 februari 2024 – precies op tijd om ervaringen en inzichten te oogsten en om te zetten tot procesinnovaties voor het jaarplan 2024. Je vindt hier meer informatie over de DNHS ChatGPT Challenge en je kunt je hier ook meteen inschrijven.
De DNHS ChatGPT Challenge liever incompany doen en begeleid worden in het oogsten van procesinnovaties op basis van AI? Neem dan even contact op via info@dnhs.nl of bel met Karin 06-53431003. We bespreken graag de mogelijkheden.