Creative disruption

Creative disruption is de overtuiging dat de creativiteit van ondernemers technologie zo inzet dat de markt fundamenteel verandert en dat dat weer leidt tot bedreiging van het bestaansrecht van al in die markt opererende organisaties.

 

Toelichting:

Creative disruption is ontstaan door de samentrekking van de termen ‘creative destructions’ en ‘disruptive innovations’. Waarbij:

  • Creative destructions

De term creative destructions werd in 1939 door de econoom Schumpeter geïntroduceerd om te beschrijven dat creatieve ontwikkelingen door ondernemers de markt fundamenteel konden veranderen.

  • Disruptive innovations

Disruptive innovations zijn vaak technologische vernieuwingen die leiden tot nieuwe marktspelregels met ingrijpende gevolgen voor bestaande marktpartijen en met name de bestaande marktleiders. De term werd in 1997 geïntroduceerd door Clayton Christensen, een Amerikaanse hoogleraar, in het boek ‘The Innovation Dilemma’.

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!