Core Competences

Een core competence of kernvaardigheid is een vaardigheid die de organisatie in huis heeft die essentieel is voor het realiseren van de core business van de organisatie.

 

Toelichting:

Hamel en Prahalad beschreven in hun boek ‘De strijd om de toekomst’ het direct zeer goed vallende begrip: core competences. Het gaat bij de auteurs niet zozeer over de vaardigheden die mensen hebben – en die wij met competentie management willen sturen en managen – maar om een van de vier essentiële elementen bij het succesvol zijn van een organisatie:

  • Middelen;
  • Vaardigheden;
  • Concurrentievoordeel
  • Strategie

Bij core competences gaat het om de kernvaardigheden die voor de organisatie van strategisch belang zijn voor het waarmaken van de dromen en ambities (zoals beschreven in de missie en visie). Deze core competences zijn vaardigheden – dingen die we doen en kunnen – die door de organisatie breed ingezet moeten worden om nieuwe concurrentieruimte te creëren: een ruimte waar nog geen concurrenten zitten en waar je een tijd alleen aanbieder bent. Een ruimte dus die organisaties ook via bijvoorbeeld een blue ocean aanpak kunnen bereiken. Core competences werken daarmee voor de organisatie op het raakvlak tussen wat de organisatie doet en de markt waar de organisatie het voor doet.

Deze core competences zijn daarmee wat de organisatie uniek maakt en zijn daarmee vaak onderdeel van het Strategisch Fundament van de organisatie.

Hamel en Prahaled beschrijven dat core products zich in de organisatie de vorm van core product aan zouden moeten nemen.

Strategie maken met core competences

Als core competences gaan over het raakvlak tussen wat de organisatie doet en de markten waarvoor de organisatie het doet, gaat het ontwikkelen van een nieuwe strategie over de volgende vier kwadranten:

De kwadranten:

  1. De beste over 10 jaar

Welke kerncompetenties hebben we nodig om de beste te zijn over 10 jaar? Of om onze unieke positie te behouden?

  1. Mega-mogelijkheden of superkansen

Welke kerncompetenties moeten we ontwikkelen om mee te kunnen doen aan de meest opwindende markten van de toekomst?

  1. Vul de open plaatsen in

Waar zitten de mogelijkheden om onze positie in bestaande markten te verbeteren met onze huidige kerncompetenties?

  1. Witte ruimten

Welke nieuwe producten en diensten kunnen we creëren door een creatief gebruik of opnieuw combineren van onze kerncompetenties?

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!