Nu we samen in de tweede golf van corona zitten en de voorspellingen zijn dat we in januari 2021 ook de derde golf mogen verwachten, is een zeer actuele vraag hoe we contact houden. Niet alleen privé contact houden met vrienden en familie, maar ook met onze collega’s en klanten. Hierbij zijn er twee inzichten die we met je willen delen:
1. Het gaat niet om contact houden, maar om verbinding maken en houden
Contact houden is niet zo moeilijk – je formuleert een nieuwsbrief, stuurt een mail, plant een (digitale) vergadering en kunt dit weken van tevoren al goed inplannen. En dit is ook belangrijk, omdat het gaat over elkaar informeren – wat belangrijk is omdat elkaar informeren niet vanzelfsprekend is, als je elkaar niet dagelijks of wekelijks op kantoor ziet.
Wat misschien nog wel belangrijker is – en lastiger digitaal vorm te geven – is verbinding maken en houden.
Daar waar contact houden zich voornamelijk richt op de oppervlakte en op de inhoud van het werk, richt verbinding maken zich meer op de intermenselijke relatie. Het ‘snappen we elkaar’ en ‘oog hebben voor elkaar’. Nu we het praatje bij binnenkomst op kantoor, de koffiemachine en in de pauze van vergaderingen missen, dreigen we onze collega’s, klanten en leveranciers als mens uit het oog te verliezen. Wat speelt er in deze rare tijd bij hen? Thuis? Op het werk? Met de kinderen en ouders?
Juist in deze tijd is het belangrijk onze gesprekken niet alleen op de inhoud van het werk te voeren, maar juist om pro-actief verbinding te maken.
Zo maak je ook digitaal verbinding
Binnen DNHS Business School doen we dat bijvoorbeeld door onze MasterClasses en gesprekken te starten met een korte ‘check in’. Hoe zit je er bij? Fysiek en mentaal. Hoe is het met de energie? Wat speelt er in jouw leven op dit moment? Iedereen in jouw buurt nog gezond?
Dat hoeft natuurlijk niet elke dag – dat zou je ook niet doen als je elkaar in het oude normaal dagelijks zou zien. Maar wel elke week… in een week kan namelijk in het nieuwe normaal veel veranderen. Als we een groep elke week hebben voor een MasterClass beginnen we hier elke week mee. En binnen het DNHS team – we spreken en mailen elkaar elke dag – hebben we er zelfs een wekelijks vast uurtje voor afgesproken. Even niet over het werk praten, maar over jezelf. En over de ander.
Het voordeel van verbinding maken is dat je, ook als het gaat om de inhoud, beter op elkaar afgestemd bent. En dat maakt het werken en contact houden ook beter. Efficiënter. Effectiever.
2. Digitaal is meer mogelijk dan je altijd hebt gedacht (en misschien nog wel denkt)
In veel organisaties merken we nog steeds een hele terughoudende benadering richting digitaal werken. Er wordt nog steeds uitgegaan van het paradigma dat voornamelijk digitaal werken van voorbij gaande aard is. Toch kunnen we er alleen maar op wijzen dat hoe langer we vanuit (vrijwillig of intelligent) quarantaine systemen werken, hoe meer dit ‘normaal’ gaat worden. Rutte noemde het tijdens de eerste intelligente lockdown van Nederland al ‘het nieuwe normaal’.
Dit nieuwe normaal zijn we nu met elkaar al acht maanden aan het opbouwen. En hoewel iedereen verlangt naar meer vrijheid en elkaar toch ook weer eens fysiek zien en spreken, en elkaar de handen schudden, is digitaal werken wel een normale routine aan het worden. Onderzoeken laten niet voor niets zien dat we op een kantelpunt zijn aangekomen en steeds meer mensen aangeven (mits het werk dat toelaat) niet meer vijf dagen per week naar kantoor te willen.
Het nieuwe normaal
Zoals het er nu uitziet willen ‘we’ het grootste deel van de week vanuit huis werken (3 tot 4 dagen), in combinatie met 1 tot 2 dagen in de week op locatie of kantoor.
We zijn de afgelopen maanden natuurlijk ook veel bedrevener geworden in digitaal werken. Alle systemen zijn aangepast op inbellen van buiten, werkplekken zijn ingericht en nieuwe routines zijn bij digitaal vergaderen normaal geworden.
De volgende uitdaging is ook de stappen die we nodig hebben, voor het maken van verbinding, in te bouwen in de routines die we nu aan het creëren zijn met digitaal werken. En dat is best eng… want waarschijnlijk heb je nooit eerder zo nadrukkelijk ruimte gegeven aan het persoonlijke gesprek tijdens een inhoudelijke bespreking. We zijn toch een volk dat zakelijkheid hoog in het vaandel heeft staan.
Toch is – zoals we hierboven al aan hebben gegeven met een check in of een wekelijks momentje – zeker bij digitaal werken belangrijk verbinding toe te voegen als een van de doelen van elkaar spreken. En of je dat elke vergadering even doet, of een vast momentje kiest met het team waarmee je dagelijks werkt… je kunt eenvoudig kiezen wat het beste bij jullie past.