Bovenstroom

De term bovenstroom staat in de bedrijfskunde voor taal, gebruiken en (management) rapportages die de normale gang van zaken in de organisatie representeren. Het gaat daarbij om rapportages en cijfers die de voortgang en ontwikkeling van de organisatie ‘rationaliseren’ en vangen in een momentopname, zonder de onderliggende processen te raken.

 

Toelichting:

Bij het beschrijven of benoemen van de bovenstroom gebruiken we vaak de metafoor van de ijsberg, waarbij de bovenstroom het topje van de ijsberg is dat boven het water uitsteekt en zichtbaar is. Dit zichtbaar worden gebeurd in management rapportages en in termen en beschrijvingen die aan de oppervlakte blijven.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Rapportages in gekleurde smilies – hoe rood bepaalde onderdelen van de rapportage zijn wordt vaak niet aangegeven, net zoals het vaak aan de aanleverende partij is om te bepalen welke kleur het onderwerp in de rapportage krijgt
  • Het antwoord op de vraag ‘hoe gaat het’ is bijna standaard ‘druk’. Dit heeft te maken met de mores van de organisatie. Als je het niet druk hebt ben je potentieel overbodig, of kun je er werk bij hebben. Toch zegt het antwoord ‘druk’ niets over wat er werkelijk aan werkdruk is.

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!