Bedrijfskundige perspectieven (van kijken)

Een bedrijfskundig perspectief van kijken is een manier om integraal (vanuit verschillende bedrijfskundige velden) en vanuit verschillende perspectieven naar een organisatie, een vraagstuk of een situatie te kijken, en daardoor beter te zien wat er echt aan de hand is en betere oplossingen aan te kunnen dragen.

 

Toelichting:

De bedrijfskundige perspectieven van kijken worden beschreven als de drie basis perspectieven die een bedrijfskundige moet beheersen om vraagstukken, organisaties en situaties in hun volledigheid te zien en te kunnen beoordelen. Deze perspectieven van kijken zijn:

  • Het rode perspectief – oftewel de dagelijkse gang van zaken in de organisatie, waarbij het proces en de efficiency van het proces centraal staan
  • Het groene perspectief – waarbij de nadruk ligt op het bereiken van de strategische organisatiedoelen en de effectiviteit centraal staat
  • Het blauwe perspectief – waarbij gekeken wordt of de gestelde strategische organisatiedoelen nog wel aansluiten bij de ontwikkelingen in de omgeving en bij behalen zicht geven op bestaansrecht

Start typing and press Enter to search

Wil jij je verder ontwikkelen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt blogs en tips
die je gelijk toe kunt passen!
Ja, schrijf me in!