Eerder verschenen als PowerBoost – een wekelijkse bedrijfskundige tip – via de DNHS Campus
Door: Marischka Setz
Een algemene tip als je met een ‘to do’- lijst werkt, is niet alles op dat lijstje te zetten maar de lijst terug te brengen tot de zaken die dringend en belangrijk zijn. Mijn tip was en is om alles wat wel dringend maar onbelangrijk is – kijkend naar jouw eigen doelen en de doelen van de organisatie – meteen maar van de lijst te schrappen. Dat zijn zaken waar je het vooral heel druk mee kunt hebben, maar die niet bijdragen aan het realiseren van doelen.
Ook de zaken die niet dringend zijn en ook niet belangrijk – de zaken die ooit nog eens moeten gebeuren of ooit nog eens aangepakt moeten worden, maar die niet in de weg zitten voor het bereiken van doelen – kunnen zo het ronde archief in. Dat zijn zaken die je niet nu, niet volgende week, niet volgende maand en ook niet ooit moet doen. Zonde van de tijd en de aandacht. Die tijd en aandacht kun je beter besteden aan de veelheid van zaken die wel belangrijk zijn.
Wat wel aan de to do lijst toegevoegd moet worden zijn die zaken die belangrijk zijn – in het kader van het behalen van de doelen, maar die (nog) niet dringend zijn.
Voor deze zaken moet je tijd inruimen. Al was het alleen maal omdat je het nu zonder druk en zonder stress op kunt pakken en uit kunt werken. Ook zaken waar je met andere mensen over in gesprek moet vallen in deze categorie. Het kost namelijk vaak even tijd om de afspraken te hebben die je moet hebben, en nu kun je nog rustig plannen.
Besteed je nu geen aandacht aan deze belangrijke, nog niet dringende zaken….dan worden ze vanzelf dringend. Dan heb je geen tijd meer om rustig uit te werken, nog eens met iemand te sparren of het nog eens weg te leggen en jezelf te verbeteren. Dan moet het onder hoge druk worden gedaan…
En dan is het maar de vraag of het resultaat daar dan niet onder lijdt. Vaak leiden belangrijke zaken die onder druk worden gedaan tot fouten, of noodzakelijke verbeteringen in een tweede rond… zaken die maken dat je er ook nog eens meer tijd mee krijgt bent.
Op jouw lijstje dus ook ‘belangrijke, maar nog niet dringende zaken’.
Wat komt er nu op jouw to do lijst bij?